wat is eigenlijk het voordeel van een externe flitser tov de flitser die op je fototoestel zit?

ik maak foto's met een canon 1000d nu is mijn vraag wat is het voordeel van een externe flitser tov de flitser van het toestel zelf, en wat is eigenlijk een goede keus als ik een externe flitser wil aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De dingen die in de eerdere antwoorden al genoemd zijn, ga ik niet herhalen. Wel een toevoeging die minstens net zo belangrijk is.
Een externe flitser is elektronisch. De flitser communiceert met je camera. In jouw geval heb je daarom specifiek een Canon flitser nodig.
De communicatie met je camera houdt in dat de flitser zich aanpast met z'n flitslicht aan jouw instellingen zoals sluitertijd, ISO waarde, afstand tot te fotograferen object en diafragma.
De flitser die op je camera zit doet dat niet. Die geeft altijd eenzelfde flits. Onafhankelijk van de omstandigheden.
Een externe flitser geniet altijd de voorkeur boven de flitser die op je camera zit. Vergeet die laatste gewoon en koop een goeie Canon (of een Metz die Canon compatibel is) flitser als je wilt fotograferen onder omstandigheden waarbij je een flitser nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichtsterkte van je ingebouwde flitser kun je ook aanpassen. Op mijn Nikon tenminste. Niet dat dit heel erg veel oplevert, maar het kan wel.

Andere antwoorden (3)

--  De externe flitser is vaak krachtiger.

--  Je kunt de externe flitser omhoog richten, zodat je indirect flitst. Dat geeft vaak een mooier effect dan direct flitsen. Je voorkomt in ieder geval de gevreesde slagschaduwen achter je onderwerp.

--  Veel externe flitsers kun je ook op afstand bedienen. Je kunt dan bijvoorbeeld je onderwerp van opzij belichten terwijl je van voren een foto neemt.

--  De ingebouwde flitser zit niet erg hoog. Daardoor heeft die vaak moeite om over een groter objectief heen te flitsen, zeker als je ook een zonnekap gebruikt. Op je foto zie je dan een halfronde schaduw - dat is de schaduw van je objectief. Een externe flitser heeft dat effect niet.

--  Om dezelfde reden flitst een externe flitser veel minder recht van voren in de ogen. De kans op rode ogen is daardoor kleiner dan bij gebruik van een interne flitser.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een ingebouwde flitser zit zo dicht op de lens dat er op de foto vrijwel geen schaduw is te zien en dat maakt foto's vaak wat vlak. Een losse flitser geeft wat meer reliëf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een externe flitser belicht je het onderwerp indirect; dit geeft mooiere opnames én je bent af van het rode-ogen effect.