Hoe beplak je de noten op een keyboard?

Laatst heb ik een keyboard aangeschaft van ION. Zie http://webshop.telegraaf.nl/product/ion-discover-keyboard

Nu zou ik graag de noten A/B/C/ e.t.c. op de toetsen willen plakken maar ik weet niet zo goed hoe de noten in elkaar zitten.

Kan iemand mij dat vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

De noot tussen de 2 aparte zwarte toetsen is de d, en dan doorgaan tot g en dan a b c, en dan weer de d, enzovoorts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp en dat de vraag is welke toets welke noot is? Of bedoel je hoe je ze er op gaat plakken? Gebruik dan gewoon iets van etiketjes of iets anders waar je op kan schrijven en dat plakt, maar dat geen lelijke lijmresten achter laat als je het er af haalt.

Kijk op het plaatje dat ik heb bijgevoegd om te zien welke toets welke noot geeft. Na deze, begint het zelfde rijtje gewoon steeds opnieuw. Zoals je ziet geeft de zwarte toets twee noten weer, een Cis is het zelfde als een Des, een Dis het zelfde als een Es, etc. Dat rare b'tje is een mol en betekent dat de noot een halve lager word (bes, as, ges, es en des) en dat #je is dat de toon een halve hoger wordt (cis, dis, fis, gis, ais)

Als je wil leren hoe je noten moet lezen raad ik je aan een muziekboek te kopen of op internet te kijken. Het beste is natuurlijk les nemen, maar dat is niet noodzakelijk als je een goed zelfstudie boek hebt (zoals 'Piano voor Dummies')