Tachtigduizend jongeren bezoeken in juni 1970 het Holland Pop Festival in het Kralingse bos bij Rotterdam. Het eerste grote Nederlandse popfestival in de open lucht is daarmee een feit.

Eind jaren zestig verschijnen met ‘Hai in de Rai’ en ‘A Campingflight to Lowlands Paradise’ de eerste popfestivals in Nederland. Als antwoord op het succesvolle Woodstockfestival in 1969 wordt het jaar erop in het Rotterdamse Kralingse Bos voor het eerst een meerdaags festival georganiseerd: het Holland Pop Festival.
In tegenstelling tot Woodstock speelt de politieke situatie in de wereld een minimale rol op het Holland Pop Festival. Kwesties als de Vietnam-oorlog staan in Nederland niet bovenaan op de politieke agenda. Primair doel van de organisatie is om ‘De belangstelling voor de cultuur en speciaal voor de moderne uitingen daarvan, te bevorderen en op deze wijze bij te dragen tot verbetering van de intermenselijke verhoudingen.’ Dit laatste lukt zonder meer. Het festival wordt een geslaagde orgie van seks, drugs en rock-'n-roll en verloopt vreedzaam.
Wereldberoemde sixtiesgroepen als Jefferson Airplane, Santana, Pink Floyd en de Byrds geven acte de présence. Ondanks de regen komen er naar schatting zo’n 100 duizend bezoekers af op het festival, onder wie vooral scholieren en studenten. Zij luiden daar tezamen het einde van de flower-powertijd in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie video op deze link:

http://video.google.com/videosearch?sourceid=ie7&q=wat+was+kralingen+in+1970&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW&um=1&ie=UTF-8&ei=ivcOS-6UFNq7jAfr2YHfAw&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CBcQqwQwAw#sourceid=ie7&q=wat+was+kralingen+in+1970&rls=com.microsoft%3Anl%3AIE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW&um=1&ie=UTF-8&ei=ivcOS-6UFNq7jAfr2YHfAw&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CBcQqwQwAw&view=2&qvid=wat+was+kralingen+in+1970&vid=-23987649351937157
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Holland Pop Festival was een driedaags popfestival in 1970, in het Kralingse Bos te Rotterdam. Het muzikale evenement is de geschiedenis ingegaan als het Europese antwoord op het Amerikaanse Woodstockfestival in 1969.

Rechtstreeks van onderstaande bron geplukt natuurlijk:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Barts3cundo;

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, hè?
Kralingen was tot de zomer van 1970 een onbekend plaatsje nabij Rotterdam waar een recreatiebos was, maar is sinds die tijd synoniem met voor sommigen het grootste, voor anderen het beste, maar volgens vrijwel iedereen het meest roemruchte openlucht pop/rockfestival dat er ooit in ons land is gehouden.