Wat is het verschil tussen een distortion en een overdrive?

Ik wil mijn basspel wat extra pit geven, maar ik weet niet wat het eigenlijke verschil tussen deze twee is. Is het reëel om beide effecten te halen omdat de verschillen vrij groot zijn, of heeft dat geen nut? En als ik ze allebei combineer, wordt het dan geen overkill?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een Markbass R500, dat is een transistor versterker, met een buis in de preamp. Met meer pit, bedoel ik een wat ruiger, voller geluid.

Het beste antwoord

In principe voegt een distortion een soort van kunstmatige storing toe, terwijl een overdrive het effect van een overstuurd signaal toevoegt. In de praktijk hebben beide effectkastjes zoveel instelmogelijkheden dat het elkaar wat overlapt. Daarnaast heeft elk effect (merk) ook weer zijn eigen klankkleur, welke ook weer door de bas zelf en de versterker wordt beïnvloed. Persoonlijke smaak speelt ook een grote rol. Het enige zinvolle advies in deze is met je bas naar een muziekwinkel en de verschillende effecten (en instellingen) uitproberen. Mijn ervaring is dat je wat voorzichtig moet zijn met effecten op de bas, omdat het vrij snel een "onverstaanbare" brei wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij gaat overdrive 'over' je muziek heen als een soort van ruis, en distortion wordt verwerkt 'door' je muziek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een versterker met een ingangsbuis zou je een overdrive kunnen overwegen. Buizen reageren meestal vrij gunstig op oversturing, waar dat voor transistors veel moeilijker ligt. Dit komt omdat oversturing bij buizen leidt tot de vorming van andere harmonischen dan bij transistoren; hierdoor blijft het geluid bij buizen langer levendig en aangenaam klinken.
De distortion stuurt zijn eigen transistors over en dat geeft vaak een vlak en minder aangenaam geluid.
Alle twee tegelijk zou ik zeker niet doen zoals gezegd heb je gauw een overdose aan effect en de bas moet toch niet de andere partijen gaan wegdrukken.