Kan "boomstammetjes" die ik woensdag gekocht heb met een THT to 9 december, vandaag nog bakken en opeten?

Qua vlees stellen deze boomstammetjes niet veel voor. Gehakt (tenminste iets wat daarvoor door moet gaan met kruiden) en er zit een stukje kaas in. Ze ruiken niet bedorven en zijn na aankoop direct in de koelkast gegaan, alleen vergeten in de vriezer te leggen (had er geen trek in achteraf). Kan ik ze nog bakken en eten nu (12 december, 4 dagen over de THT datum)?

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel.... 3 dagen over THT

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar alleen als de stammetjes nog in een dichte verpakking zitten (dus controleer op gaatjes/scheuren). Persoonlijk zou ik ze wel 5 - 10 minuten langer bakken dan bij de bereidingswijze te lezen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Mij is altijd geleerd: "Bij twijfel, niet doen!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen, ook al ruikt het nog goed. Als je er ziek van wordt heb je spijt! Zit je voor een paar euro de hele nacht op de wc! Nee dank u wel!
13 jaar geleden
Ik zou het niet meer riskeren als het al 3 dagen overtijd is.Als het uit de vrieskist zou zijn gekomen zou ik het wel durven, maar in dit geval zéker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet doen !!
Vlees en vleesproducten zijn in het bijzonder gevoelig voor bacteriële groei vanwege de hoeveelheid water in het product. In de beginfase is vlees redelijk steriel, maar wanneer het wordt gesneden, bieden de blootgelegde oppervlakten (messen, handen, machines) - hoe steriel onderhouden ook - een uitstekende bodem voor de vermenigvuldiging van bacteriën. Gehakt is daarbij nog meer blootgesteld aan bacteriële groei omdat het meermaals blootgesteld is aan de omgeving en verschillende verwerkingsmaterialen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehakt is kritischer dan ongemalen vlees. Goed gekoeld bewaard blijft het langer goed, zeker 's winters. Als het nog goed ruikt zou ik het nog wel durven te eten. Bedorven gehakt heeft een sterke geur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een "tenminste houdbaar tot." is de datum waarop het product MINSTENS goed blijft. Dus tot wanneer de winkels dat product mogen verkopen. Daarna moet dat product de winkel uit en word het gewoonweg weggegooid. ( even om dat uit de wereld te helpen )

Je kan het proberen, maar dat raad ik niet aan. Van vlees dat iets te lang ligt kan je voedselvergiftiging krijgen * spreekt uit ervaring * en dat wil je niet :P.

Dus gewoon jammer en weg gooien! Volgende keer beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen met een product waar gehakt in zit, want bij het maken van deze boomstammetjes komt er veel zuurstof in het gehakt, waardoor het sneller zal bederven. Misschien zit het wel vol met conserveermiddelen, maar ik denk dat je er beter niet op kan vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat ze de houdbaarheidsdatum in Nederland altijd zwaar overdrijven, ik eet alles na de houdbaarheidsdatum nog. Maar voor vlees en vis maak ik wel een uitzondering. Die gaan bij mij direct weg. Ligt er ook aan of je het vaker doet. Mensen in het buitenland en in de tropen worden er niet echt anders van, omdat ie het gewend zijn. En aan de andere kant al jij met 30 graden in de zomer boodschappen doet met je auto en je gaat daarna nog even shoppen voor iets anders eet je ze ook nog op tot de houdbaarheidsdatum en dan hoor je er niemand over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker nooit doen, tenminste dat is mijn standpunt.
Voor dat je het weet zit je inderdaad langdurig op het toilet en alle andere vervelende bijkomstigheden.

Het beste is je vlees na aankoop onmiddellijk in te vriezen, tenminste dat doe ik altijd, en desnoods daarna ontdooien in de magnetron of liever 's morgens in de koelkast laten ontdooien, is nog energie zuiniger ook.