Waar kun je op letten als je het etiket van een product leest?

Ik bedoel om te kijken of een product gezond is of niet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb geen allergien, maar ik wil graag zo gezond als mogelijk eten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan, ben je vegetarier, of allergisch voor nootje of maak je je druk om je dagelijkse suikerinname, of ben je bang voor E-nummers?
Kimath
13 jaar geleden
Geen light producten, als er van iets een light versie gemaakt moet worden, weet je al dat het niet echt gezond is. De light versie is vaak niet veel beter, met die chemische dingen die ingredienten vervangen.

Antwoorden (8)

Bijvoorbeeld of het product het keurmerk van Ik kies bewust heeft.

http://www.ikkiesbewust.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dit logo is zo misleidend. Het lijkt alsof je dan "gezond" eten kiest, maar het logo staat ook op koekjes, instantsoep, mayonaise, vette salades vol E-nummers, etc. Dat is niet echt gezond. En andere, veel gezondere, producten krijgen dat logo niet. Kijk eens naar deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde: http://zine.ntr.nl/page/739/nl
Luister en huiver hoe je voor de gek wordt gehouden. Lees gewoon zelf de etiketten, dat is het meest betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij geeft dit logo alleen aan dat het iets gezonder is in vergelijking met vergelijkbare producten, dus de minst ongezonde van de verschillende soorten koekjes, de minst ongezonde van de verschillende mayonaises, etc. Ik zou deze niet als uitgangspunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ongeveer Fynnya. Het gaat niet eens om 'de minst ongezonde', maar om bijvoorbeeld 'iets minder vet dan soortgelijke artikelen', en de producent moet betalen voor het logo, dus zo onafhankelijk is het ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, daarom is het zo misleidend omdat het door consumenten wordt gezien als een "gezond product". Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Bovendien schijnt het aanvragen van het logo bij fabrikanten gewoon onderdeel te zijn van de marketingstrategie rondom het product. Dan "verkoopt het beter".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is: Waar KUN je op letten. Niet of iets echt gezond is.
of er veel suiker in zit en hoeveel calorieen en hoeveel vet er in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan letten op suiker, vetten en het aantal calorieën.
Het energiewaardentabel is altijd goed om even op te kijken.

Ook is het verstandig om ingrediënten met een te wetenschappelijke naam te mijden; deze komen meestal rechtreeks uit een laboratorium en groeien niet aan de boom.

Als je je echt bezig wilt houden met wat er in je eten zit is het misschien een idee om een E-nummer boekje aan te schaffen, want tegenwoordig zitten overal wel een paar E-nummers in, en sommige kunnen aardig schadelijk zijn voor de gezondheid. (Bedankt, EU, voor het goedkeuren...)

Toegevoegd na 13 minuten:
Trouwens, suiker is slecht, maar als je de keuze moet maken tussen suiker en zoetstoffen dan is suiker de betere keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een etiket leest is het eigenlijk heel gemakkelijk. Hoe meer er in zit aan kunstmatige stoffen hoe slechter het is. Het gezondst is om zo min mogelijk bewerkte producten te eten. Dus hoe korter de ingredientenlijst, hoe beter.

Nog een handig "ezelsbruggetje": eet niets dat je overgrootmoeder niet als eten zou herkennen.

Wel radicaal, maar dan eet meestal wel heel gezond!

Kijk hier voor meer "gezonde voedingsregels": http://www.goedgevoel.be/gg/nl/708/Gezonde-Voeding-Algemeen/article/detail/1053451/2010/01/14/25-simpele-voedingsregels-die-je-eetpatroon-veranderen.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon niet op kijken, scheelt veel stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk vooral naar de transvetten, de suikers en naar de onnodige kleurstoffen.
Ik ben van mening dat de meeste producten die veel suikers toegevoegd hebben vaak lekkerder smaken, en ook die met veel smaakversterkers. Met de suikers moet je erg oppassen, die zijn erg slecht voor een mens, en wat betreft de smaakversterkers is het nog niet zeker of het nou wel of niet goed is.. ik doe er zo min mogelijk aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op geur kleur smaakstoffen en conserveermiddelen,hoe minder des te beter.En niet op het "ik kies bewust logo"want dat is gewoon een verkooptruc waar je dik voor betaald,dus gewoon nep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gezonde producten hebben geen etiket: vers spul.
Als je dingen koopt in pot of blik of pak of iets dergelijks is de simpelste methode eigenlijk: hoe korter de ingrediëntendeclaratie, hoe beter. Dan zit erin wat je wilt hebben (bijvoorbeeld rodekool) zonder dat er veel aan toegevoegd is.
Zodra er dingen op staan als 'huppeldepup vet (gehard)' en hele lijsten smaakstoffen, dan ga ik twijfelen: waarvoor zijn al die smaakstoffen etc. nodig? Smaakt het van zichzelf niet dan? Ik snap wel dat er bijvoorbeeld een kleurstof wordt toegevoegd.
En bedenk ook: sommige toevoegingen zijn niet schadelijk, soms worden vitamines toegevoegd en dergelijke, en ja, die hebben ook E-nummers dus denk niet: oh er staan E-nummers op de lijst, dit kan niet goed zijn.

Hier vind je uitgebreide info plus links over etiketten en wat er op staat:
http://www.devoedingswijzer.nl/etiketten.html