Mag je zelf gemaakte soep, als hij nog heet, is in de vriezer zetten?

Ik heb wel eens reclame gezien, dat groenten gekookt worden en gelijk worden diepgevroren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

niet doen, is niet zo goed voor de temperatuur van je vriezer en de spullen die erin zitten. denk eigenlijk ook dat het met hete soep langer duurt voor het bevroren is.
beter is het om de soep goed te laten afkoelen in bv een bak met koud water (en regelmatig even roeren), als het is uitgedampt zou ik het helemaal koud laten worden in de koelkast en daarna pas in de vriezer zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het mag wel, maar het is vaak verstandiger om het eerst te laten afkoelen, omdat de temperatuur van je vriezer hoger gaat worden door de hitte van de soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze omdat het reclamefilmpje anders zo ontzettend lang duurt. natuurlijk kun je heet eten zo in de vriezer zetten, maar dat is niet best voor je vriezer. De temperatuur zakt als een baksteen, en de meeste dingen erin zullen een tijdje op een te hoge temperatuur bewaard worden. Ook kun je er heel veel ijs van in je vriezer krijgen. Kortom, als het niet nodig is, gewoon niet doen.

Beter is het eerst helemaal af te laten koelen (desnoods versneld in een bak (ijs) water, en DAN pas in te vriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk mag, maar of het verstandig is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad de vraag. Geef er eens antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de vraag niet, maar lezen wat er staat is kennelijk niet voor jou weggelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je *begrijpend* lezen? Als in snappen dat hier natuurlijk geen toestemming wordt gevraagd, maar de vraagstelster wil weten of dit verstandig is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had ze dat moeten vragen, lezen wat er staat dat is niet voor iedereen weggelegd kennelijk.
Maar zoals al vaker opgevallen aan betweters hier geen gebrek!
Mag je jezelf ook toe rekenen, of het allemaal klopt wat je wouwelt is een 2e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel eens, heb je ook wel eens een andere strategie geprobeerd dan proberen mensen te beledigen? Ik weet namelijk niet wat je voor elkaar probeert te krijgen, maar ik weet vrij zeker dat het niet werkt. Hier is een idee: probeer eens echte zinvolle antwoorden te geven!
Groenten die ingevroren moet worden laat je even blancheren, heel kort koken en daarna in koud water leggen of afspoelen.

De groente wordt dus niet heet in de vriezer gelegd.

Dat zou ik met soep ook niet doen.
Het is trouwens vooral slecht voor de vriezer,
of er hete dingen in te doen.
De temperatuur gaat omhoog en de rest van de produkten die er in liggen kunnen dan wel eens iets te hoog van temperatuur worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo slim dus zoals al eerder te lezen was,tenzij je je vriezer toch al wilde ontdooien voor een schoonmaakbeurt.In de horeca doen ze dat overigens ook niet hoor,hete producten zo de vriezer in.Daar gaan ze eerst in de zogenaamde chiller of terugkoeler,daar wordt de temperatuur razendsnel terug gebracht zodat ook alle smaak en alle vitamines behouden blijven.