Wat is dioxine en waarom gooien ze dat in het veevoer?

Worden de dieren die dat eten er ook ziek van of alleen de mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is een van de bronnen van het schandaal in Duitsland: een "slimme" fabrikant dacht daar: vet is vet, dus ik flikker het gewoon in het vet voor het veevoer.
Dat er op die manier ook gif in het veevoer kwam, deed er kennelijk niet zoveel toe voor die lui, want ze _wisten_ dat het giftig was, maar gingen gewoon door. Geld is geld tenslotte.
Dioxine IS geen afgewerkte diesel, maar kan zich vormen in afgewerkte olie, en daarom mag die dus niet voor veevoer gebruikt worden.
Ik vermoed dat dieren voor de slacht geen tijd hebben om er ziek van te worden, maar als mensen steeds producten eten waar dioxine in zit, dan hoopt dat zich op in het menselijk vet (want dioxine is vetoplosbaar)

De giftigste vorm is TCDD: "Het is bekend als een ontwikkelingsvergif bij dieren, welke botafwijkingen, nierfalen en verminderde immuunsysteem in jonge dieren veroorzaakt als ze tijdens zwangerschap aan TCDD zijn blootgesteld. Medische studies hebben een relatie aangetoond tussen TCDD en sarcomatose, lymfklierafwijkingen en maagkanker. TCDD is ook ingedeeld als een kankerverwekkende stof bij mensen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/2,3,7,8-tetrachloordibenzo-p-dioxine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volgens mij is het afgewekte diesel, doen ze in het voer in plaats van vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dioxine komt in menselijk voedsel terecht via de neerslag op weilanden afkomstig van vuilverbrandingsovens en via ingevoerd veevoeder dat aan dieren in de bio-industrie wordt gevoerd.
Via vlees, melk en eieren komt het dan weer bij de mens. Bij de mens wordt dioxine in hoofdzaak via borstvoeding doorgegeven.
Via dierlijke mest komt dioxine opnieuw in het milieu terecht.
Dioxinebesmetting in veevoeder heeft in bepaalde gevallen tot grote sterfte onder kuikens geleid en wordt zo ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dioxine heeft zeer giftige vormen en wordt in dierlijk vet opgeslagen. De dieren zijn niet per sé ziek ...en aangezien ze doorgaans maar een kort leven lijden ...door slachting hebben ze er relatief weinig last van.
Dioxine is een bijproduct van organische afval( bijv. frituurvet) . Niet zuivere afval komt bij vetsmelters terecht die het in veevoeder verwerken (door te weinig controle , nalatigheid en ook door opzet (is goedkoop)).
door slachting komt die dioxine dan in onze voedselk terecht...en de meesten onder ons leven veel langer dan de slachtdieren ...het gif wordt zo in ons lichaam opgeslagen en nauwelijks afgebroken.
Nu zijn er zware problemen in Duitsland . In 1999 is in België de regering 'Dehaene' gevallen over een grootschalige zaak. Waar voor miljarden varkens en kippen moesten worden afgeslacht. Sindsdien is de controle in België de strengste ter wereld.
Ook Nederland heeft kleinschalige vervuiling gehad.

Toegevoegd na 13 minuten:
voeselk = voedselketen

Toegevoegd na 13 minuten:
voeselk = voedselketen