Kwark is het beginstadium van kaas en wordt gemaakt door stremsel (enzym) en zuursel (melkzuurbacteriën) aan melk toe te voegen. De melk wordt zuur en het eiwit gaat hierdoor klonteren en vormt de witte massa. Hierbij wordt het water (wei om correct te zijn) eruit gedrukt.
(mijn hoogleraar noemde dit altijd de "zichzelf uitknijpende spons"). Kwark is dus geconcentreerde melk.
Bij kwark wordt dit uitknijpen van wei gestopt maar zodra je erin gaat scheppen of roeren knijpt de spons zich toch nog iets verder uit en ontstaat er het 'water' laagje.
Met yoghurt heb je dit effect ook wel.
Utrecht
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het klinkt in, het gewicht van de substantie drukt het water omhoog en als het niet kan verdampen, blijft het erop staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de manier waarop kwark wordt gemaakt:
Zure melk wordt verwarmd, waardoor het dik wordt. Als je hierin roert, scheidt het zich in twee delen:
-wei/melkpermeaat(een waterige substantie)
-kwark

Met een zeef wordt de kwark van de wei gescheiden, en in bakjes gedaan. Nu is alleen nog niet al het vocht eruit, en het proces blijft een klein beetje doorgaan. De droge, zwaardere kwark zakt zo veel mogelijk naar beneden in het bakje, terwijl het lichtere permeaat zich naar boven werkt. Je zult dus ook zien dat niet alleen een laagje water bovenop komt, maar onderin de kwark ook dikker, droger of vaster is. Wanneer je hem stevig doorroert, is het weer in evenwicht.