Zit er echt ijzer in groenten?

In spinazie zegt men zit ijzer. Is dat echt letterlijk?
Dus super microscopisch kleine deeltjes ijzer? Dus als ik al die kleine stukjes bij elkaar zou kunnen pakken krijg je een brok ijzer op je bord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

IJzer komt in twee vormen voor in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis en gevogelte. Non-heemijzer zit vooral in plantaardige voedingsmiddelen.
IJzer speelt een belangrijke rol bij de vorming van hemoglobine, die nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en daarmee voor tal van stofwisselingsprocessen in het lichaam.
Volkorenbrood en vlees leveren relatief veel ijzer. Het lichaam neemt heemijzer uit vlees beter op dan ijzer uit plantaardige bronnen. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit plantaardige bron in het lichaam. Als je bij elke maaltijd groente of fruit eet, neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op.
Van heemijzer neemt het lichaam naar schatting 25 procent op, ongeacht wat je er verder bij eet. Bij non-heemijzer maakt het uit via welk product je dit binnenkrijgt. De opname kan per product variëren tussen de 1 en 10 procent. Ook andere stoffen in de voeding bepalen hoeveel non-heemijzer je opneemt. Je neemt non-heemijzer beter op als er vitamine C in de maaltijd zit. Dat is vooral van belangrijk als je geen of weinig vlees eet. Fruit bij de broodmaaltijd zorgt ervoor dat je het ijzer uit het brood beter opneemt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste deel van het ijzer in dierlijke producten is ook non-heemijzer: http://en.wikipedia.org/wiki/Spinach#Iron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heemijzer schijnt dan weer het probleem van rood vlees te zijn en dat schijn je dan weer te kunnen door, jawel, hoe ironisch, spinazie e.d. te eten: http://www.kennislink.nl/publicaties/spinazie-neutraliseert-biefstuk

Andere antwoorden (6)

nee xd als vitamine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is een vitamine dan volgens jou?
Ja, maar om een brok ijzer te krijgen zal je wel een paar ton groente moeten ontleden ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
In organismen speelt ijzer een belangrijke rol. Het eiwit hemoglobine dankt zijn activiteit aan ijzerionen en ijzer is ook een belangrijk bestandsdeel van veel enzymen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een vitamine die voor bepaalde dingen zorgt nat zoals vitamine a, b , c , k enzo

Toegevoegd na 3 minuten:
dus niet het ijzer waarvan dingen gebouwd worden maar een vitamine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zit echt ijzer in spinazie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een stofje wat ijzer genoemd word want ik denk niet dat je echt ijzer op gaat eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen ijzer in de zin van stukjes metaal.

Ijzer is een mineraal dat in groente en vlees voorkomt. Je hebt heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer komt voor in dierlijke producten en non-heemijzer in plantaardige producten.