Waarom is een patat (friet) Speciaal niet overal hetzelfde?

In Noord-Nederland is een patat speciaal meestal mayonaise met uitjes en tomatenketchup.
In Zuid-Nederland is patat speciaal eigenlijk altijd met mayonaise, uitjes en Curry.
Waardoor is het verschil ontstaan en waar ligt de grens, is dat rond de grote rivieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Hier in Utrecht wordt gevraagd of je curry of ketchup wilt, dus de grens ligt waarschijnlijk inderdaad rond de rivieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Patat speciaal is overal hetzelfde alleen in het noorden word liever met ketchup gegeten en in het zuiden meer met curry, maar het is overal hetzelfde eigenlijk maar is dus meer persoonlijke smaak geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je curry en tomatenketchup hetzelfde vindt, is er geen verschil. Maar voor de mensen met iets gevoeligere smaakpapillen is er wel degelijk een verschil.
Mijn ervaring is dat Zuid-Holland tot het curry-gebied behoort, maar dat er wel snackbars zijn waar ze vragen curry of ketchup (ook in die volgorde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is het ook Ketchup of Curry. Als je er dan ook 1 bestelt geef je er zelf gelijk bij aan met wat je het hebben wilt. Patatje speciaal met Curry of met Ketchup. Ik denk ook niet dat er verschil is in de keuze in Noord of Zuid. Overal hebben ze net zoveel voorkeur voor bepaalde smaken :-) Het schijnt zelfs zo te zijn dat speciaal van oorsprong met Curry was en dat we dat zijn gaan vervangen door ketchup en nu dus 2 vormen speciaal hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij hier in temse in belgië vragen ze ketchup,mayonnaise,mosterd,cocktail,curry.