deze kaas heeft een laag smeltpunt, en zal dus bij kamertemp of iets hoger al smelten. zolang je het koud bewaart word dit smeltpunt niet bereikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ook geen bronvermelding ofzo....
Walter Gerber en Fritz Stettler, twee Zwitserse zuiveldeskundigen, vonden in 1911 de smeltkaas uit na diverse pogingen om Emmentaler kaas (zonder koeling) langer houdbaar te maken.
Als geraspte of fijn gemalen kaas verhit wordt tot boven de 70 graden Celsius dan smelt de kaas. Als de gesmolten kaas daarna af zou koelen ontstaat er een taaie massa, maar door het toevoegen van water en smeltzouten kan dit voorkomen worden. Er ontstaat dan - afhankelijk van de hoeveelheid water die het mengsel bevat - smeltkaas (met weinig water) (die net zo stevig is als belegen Goudse kaas) of (smeerbare) smeerkaas (met meer water).
De smeltzouten (o.a. polifosfaten en citraten) zorgen er voor dat de kaasmassa homogeen (gelijkmatig) wordt. Die zorgen er voor dat de eiwitten opzwellen, ze emulgeren het vet en reguleren de zuurgraad.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus er is weldegelijk aan 'geknutseld' ?? Is het niet heel chemisch dan of valt dat wel mee ???
Alle kaas smelt als je het verwarmt. smeltkaas heeft een lager smeltpunt , en daardoor vindt het proces sneller plaats .