In de 17e eeuw wordt de tomaat, na de introductie van de tomaat in Europa, ook in Nederland gekweekt. Niet om te eten maar voor de sier. Nederlanders denken dat tomaten giftig zijn. Dat klopt, want in groene, onrijpe tomaten zit de giftige stof tomatine. Tijdens de rijping verdwijnt deze stof. Na koken ook. In Zuid-Europese landen staat de tomaat al vroeg op het menu. Daar krijgt hij de bijnaam 'pomme d'amour' (liefdesappel), vanwege de vermeende zinnenprikkelende eigenschappen. In Nederland wordt dit verbasterd tot pontamoers of pondemoers. De gele kleur die bij sommige varianten voorkomt, zorgt voor een andere bijnaam: 'gouden appel' of 'pomo d'oro'. Dit is nog steeds de Italiaanse naam voor tomaat.

In de negentiende eeuw eten ook Noord-Europeanen steeds meer tomaat. Om er zeker van te zijn dat alle gif verdwenen is uitsluitend gekookt. Tomatensoep en tomatensaus zijn favoriet. In Nederland komt de tomaat pas rond 1900 op het menu te staan. Nederlanders lusten hem wel meteen rauw.

In het begin van de 20e eeuw begint de tomatenteelt in kassen. In de eerste jaren exporteert men bijna de volledige kasoogst naar Engeland. Vanaf het begin wordt hard gewerkt aan het verbeteren van de eigenschappen van de tomatenplant. Daartoe past men de techniek van het kruisen toe. De Nederlandse kastomaat wordt gekruist met wilde tomatensoorten. Zo weet men in de eerste helft van de twintigste eeuw de groei van de kastomaat te versnellen. Voordeel: meerdere oogsten per jaar en dus een hogere opbrengst per vierkante meter kas.

Na de Tweede Wereldoorlog groeit de export van in Nederland gekweekte tomaten sterk. Duitsland blijft echter exporteur nummer 1, gevolgd door Groot-Brittannië en Scandinavië. Nederlandse tomaten worden vers geconsumeerd of verwerkt in puree of andere industrieel bewerkte voedselproducten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dit zijn vast niet jouw eigen woorden; bronvermelding?
Rond 1900 werd de tomaat in Nederland geïntroduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar.
Kleine aanvulling op de al gegeven antwoorden.

Heel veel groentes maar ook dieren producten zoals tabak, zeide, thee enz enz
werden naar dit land gehaald ten tijde van de grote ontdekkingsreizen.
Vooral de VOC heeft hier een groot aandeel in gehad.