zou je kruiden (tijm basilicum) kunnen drogen door ze in een weckpot op een koele plaats te kunnen zetten?

Ik heb van de tijm al de blaadjes losgemaakt en van de basilicum heb ik de blaadjes losgemaakt en in stukjes geknipt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik droog mijn kruiden in de magnetron tussen keukenpapier op een bord. Niet teveel tegelijk en je moet er wel bij blijven om het proces in de gaten te houden.
De kruiden wassen en drogen en de steeltjes eraf halen,op het keukenpapier uitspreiden en op 650 watt beginnen met 2 minuten. De tijd kun je steeds met 10 seconden (of langer) uitbreiden naargelang de dikte van de blaadjes. Laurier en rozemarijn duren bv wat langer
Als ze klaar zijn dan nog even laten afkoelen en daarna in de potjes doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Tijm doe ik overigens in de vriezer, werkt perfect.

Andere antwoorden (2)

nee dat lukt niet het vocht moet eruit in een pot kan het vocht niet weg en gaan de blaadjes schimmelen. Je had ze eerst aan het steeltje moeten laten drogen op een droge plek waar genoeg ventilatie is dan kan je de gedroogde bladjes eraf halen en in een potje doen. Zo doe ik het tenminste en dat gaat goed.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om kruiden te drogen heb je warmte nodig,dus in de weckpot op koele plaats zal het niet lukken.
Hoe dan wel?:
Je kan je kruiden ook drogen in een kartonnen deksel. Bijvoorbeeld uit de supermarkt een kartonnen platte doos waarin botervlootjes zaten. Leg een stuk keukenrol in de doos, leg je kruiden erin, niet teveel op elkaar, en zet de doos op de verwarming of in je warme veranda. Vergeet niet een keukenhanddoek over de kruiden te leggen. Dan kan er geen vuil in en kunnen de kruiden donker drogen. Op die manier blijft de kleur mooi en blijven er voldoende waardevolle stoffen bewaard.
fremar