Is aangebrand brood echt zo slecht voor je?

Ik eet dagelijks geroosterd brood, maar ik laat het vaak bewust een beetje aanbranden omdat ik dat lekker vind. Is dat echt zo slecht voor je?

Toegevoegd na 7 minuten:
Is het dan nog slechter voor je dan bijv. roken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ja, onderzoek heeft uitgewezen dat zwartgeblakerde voedingsmiddelen kankerverwekkend kunnen zijn. Bruin geroosterd is dus nog ok, zwart niet.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zegt mijn moeder ook altijd!
Een klein beetje aangebrand zal niet zoveel kwaad kunnen.Maar echt zwartgeblakerde,verbrande etenswaren bevatten kankerverwekkende stoffen,dat is bewezen.
Maar ik neem aan dat je zoiets niet eet,kan niet bepaald smakelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men heeft er onderzoek naar gedaan en is er achter gekomen dat aangebrand (zwart) eten kankerverwekkend is.Let ook op met BBQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is kankerverwekkend!

Zie mijn bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja aangebrand brood is best slecht omdat dat kanker verwekkend is.

groetjes mike.

P.S. het kan best lekker zijn maar eet het niet te vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga tegendraads reageren tov de andere beantwoorders.

Ook al ken ook ik die onderzoeken.
Want de mensheid leeft al miljoenen jaren, en ook al gedurende vele honderden generaties wordt er vuur gebruikt om eten klaar te maken. Vroeger vaak openvuur, het spit.
Zou het werkelijk zo slecht zijn als wat de gezondheidsraad nu zo vaak beweert op een beperkt onderzoekje dan zou de mensheid al lang uitgestorven zijn.

Kanker ontstaat eerder door de vele bestrijdingsmiddelen en gebrek aan een fatsoenlijk afweer systeem in je lichaam dat vanwege de huidige hygiene te weinig getraind wordt.

Koolstof (zwart gebrand eten is koolstof) is op zich niet giftig, denk bv ook aan de tabletten norit vroeger.

Als er celschade ontstaat, mogelijk een keer door aangebrand eten omdat dat wat hardere kruimels zijn, wordt door een normaal afweer systeem die cel opgeruimd.
Pas als het afweer systeem dus verzwakt is zou het mis kunnen gaan, maar dan zou het ook bij al die andere aanvallen van buitenaf op je lichaam mis gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanker is een degeneratieve aandoening, Reinier. Dat betekent dat die ziekte vooral op hogere leeftijd voorkomt, als de meeste mensen zich al lang en breed voortgeplant hebben.Dat is ook precies de oorzaak dat deze ziekten niet vanzelf overwonnen worden door natuurlijke selectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi.
Zoals ik geschreven heb krijgt kanker de kans als het afweer systeem de cellen niet meer kan bestrijden door verzwakking. Jij noemt dat kennelijk degeneratief. Echter, als je goed in de statistieken kijkt hebben ook jonge kinderen een relatief grote kans op kanker omdat hun afweersysteem nog niet volledig uitgekristalliseerd is, en inderdaad wordt je afweer systeem altijd minder als je oud bent...reden dus dat ouderen meer kans op kanker hebben dan zij vanaf ca 10 - 50 jaar. Overigens wordt ook geschreven dat ieder mens gedurende zijn leven talloze malen woekerende cellen krijgt maar dat inderdaad je afweer die cellen overwint voordat ze gevaarlijk worden...meestal zelfs voordat je ze diagnosticeert.
Om dit te weten te komen is onderzoek op jong overleden personen, als gevolg van geweld of ongeval, uitgevoerd. En bij deze vraag: Niet de stof zelf (koolstof) is kankerverwekkend maar de door de harde kruimels geïrriteerde cellen kunnen gaan woekeren. Mechanische schade dus aan de darmwand cellen. Maar wat dat betreft is hete thee of koffie drinken net zo riskant...levert ook mechanische schade aan die cellen. En je zult ook onderzoeken vinden die slokdarmkanker aan hete vloeistoffen drinken relateren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Reinier, voor je waardevolle commentaar. Ik blijf van mening dat kanker toch echt een degeneratief proces is, hoewel het inderdaad op jonge leeftijd ook voorkomt. Misschien moeten we wat minder generaliseren. +1 voor je controversiële maar onderbouwde standpunt. Daar hou ik wel van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reacties Keesvi. Heb ook ik veel aan.