Hoe kan je een knorrende maag vermijden (zonder te eten)?

Ik zal het even uitleggen: elke morgen heb ik ontbijt. Als ik daarna naar school fiets, begint na een uurtje mijn maag al te knorren terwijl ik nog geen honger heb.

Dit vind ik best vervelend omdat het elke ochtend gebeurt en het soms nogal eens stil in de klas is waar dan mijn maag gedurende een half uur om de minuut hard begint te schreeuwen om voedsel.

Ik denk dat het komt omdat ik dan na het fietsen (ruim 40 minuten) best veel energie heb verbrand en dat daarom mijn maag begint te knorren. In de winter is het zelfs nog erger (dan is het kouder, dus verbrand ik nog eens extra energie om mezelf warm te houden denk ik).

Ik eet 's morgens al een appel op school na het fietsen om zo het knorren tegen te gaan, maar het is nog steeds niet genoeg. Ik wil dus weten of er een manier is waarop mijn maag minder knort.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Herken het probleem *zucht*
water drinken helpt niet, bij mij wordt het juist erger. Ik heb dan wel eens dat ik mn vuist tegen mn maag aandruk als ik merk dat ik begin te knorren, voor mn gevoel helpt dat.

Maar wat echt helpt is snoepjes meenemen naar school, telkens om het kwartier ofzo ff een snoepje nemen, dan krijg je een continu suiker.

Wat ik ook vind helpen is lijnzaad en sesamzaad op mn brood doen in de ochtend, wel bruin brood nemen niet wit brood, dat verteerd sneller. Door die zaadjes blijf je langer een 'vol' gevoel houden.

Probeer wel vaste tijden aan te houden met eten, want dan weet je lichaam wanneer het weer voedsel krijg zal ik maar zeggen, anders begint hij ook weer sneller te knorren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zal iets moeten eten, anders ga je het niet oplossen:

Gerommel in de maag is een normaal verschijnsel. Wetenschappers hebben er de suggestieve term ‘borborgymi’ voor bedacht.

De hypothalamus, een gedeelte van de hersenen, is verantwoordelijk voor het hongergevoel. Wanneer er te weinig suiker in je bloed zit, is het tijd om iets te eten. Daarom stuurt de hypothalamus signalen naar je maag en darmen. De spieren ervan gaan samentrekken en er worden verteringssappen afgescheiden. Ook denken aan eten, het ruiken of zien ervan stimuleert dat proces. Zo ontstaat het hongergevoel.

Als je al een tijdje niets meer gegeten hebt, is je maag leeg. Dan hoor je de verteringssappen en lucht door je maag en darmen gaan als gevolg van die spiersamentrekkingen. Dat gebeurt ook als je maag vol zit, maar dan valt het gewoonweg veel minder op.
fremar
12 jaar geleden
Het knorren (in medische termen borborygmi) is het verplaatsen van vloeistof en gassen in maag en darmen. Dat komt omdat de hersenen een tekort aan bepaalde voedingsstoffen opmerken. Ze zetten maag en darmen aan om alle nog mogelijk overgebleven voedsel te verwerken, zodat de laatste beetjes er ook uit geperst worden. Helaas voor je lichaam, zit vaak niets meer in de maag behalve maagsappen en gassen. Die verplaatsen zich door de samentrekkingen van je maagwand met veel lawaai.

Dusja de oplossing zit hem in WAT en hoeveel je eet. Jij geeft aan dat je elke morgen ontbijt eet.. je hersenen geven door middel van een knorrende buik aan dat er "iets" tekort is, wat er tekort is helaas niet, gewoon lekker blijven ontbijten, en misschien iets variatie inbrengen, bv boterhammen met kaas/vlees ipv chocopasta.. zoiets..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij help drinken en op iets kauwen of zuigen bijvoorbeeld een zuurtje ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast het feit dat je inderdaad al aardig wat energie van je ontbijt het verbruikt na het fietsen, kan de appel juist een knorrende maag verergeren. Dat komt omdat het verteren van de appel meer calorieën verbruikt dan hij oplevert. Het is wel gezond, maar niet voedzaam. In plaats van de appel zou je bijvoorbeeld een plakje ontbijtkoek of een evergreen kunnen nemen.