Hoe scheid ik bevroren vlees zonder magnetron?

Vaak kopen wij grootverpakkingen met meerdere schnitzels/stukken kipfilet die ik thuis in de diepvries doe.

Als ik later EEN ENKELE schnitzel/kipfilet wil verwijderen lukt dit niet omdat de schnitzels aan elkaar gevroren zijn.

Uiteindelijk moet ik alle schnitzels gedeeltelijk ontdooien om 1 schnitzel los te maken. Waarna ik de overige schnitzels weer invries. Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de opnieuw in te vriezen schnitzels.

Weet iemand een manier/ hulpmiddelen om stukken vlees te scheiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.8K
Kimath
12 jaar geleden
ik laat ze in de zak en sla een paar keer tegen het aanrecht aan, zo schieten ze wel los :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zo doe ik het ook, en anders smijt ik het héél hard in mijn gootsteen, ook dan schiet er altijd wel wat los!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat deed ik dus met de freakandellen, toen had ik allemaal halve exemplaren ;-)
Kimath
12 jaar geleden
@stippel: ach, je kunt ze toch niet heel opeten. Ze smaken er niet anders om :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel, meteen geschikt voor bij de borrel. ook handig als je aan de lijn bent, eet je gewoon de helft.
flyingcrow
12 jaar geleden
doe je er ook eens zo lang mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik altijd, gewoon even lekker die dingen op het aanrecht kwakken. Maar dat zal bij veel lappen vlees niet helpen vrees ik.

Antwoorden (11)

Voor het invriezen leg je er laagjes folie tussen. Dan kan je ze makkelijk scheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mes ertussen, maar dat is niet ideaal natuurlijk. Grote kans dat ze breken.

Tip voor de volgende x: als je het koop doe ze dan per stuk, per 2 of per het aantal dat je elke x nodig hebt in een boterhamzakje. Zo neemt het minder ruimte in en kun je ze per stuk pakken.
Liefst wel noteren wat je erin hebt gedaan en wanneer. Als je dan iets pakt kun je eerst het 'oude' opmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook, invriezen in verschillende aantallen. Als je er wat per stuk, wat per 2 en misschien wat per drie invriest, kun je makkelijk het juiste aantal uit de vriezer pakken.
Als je ze samen in 1 verpakking lecht in een zakje op elkaar gaat het niet lukken, of je moet mazzel hebben dat er net een mes tussen past. Je kunt ze of beter los invriezen of een plastick folietje tussen doen, dan gaan ze er prima af. Ook raad ik goedkoop huishoudfolie af, want als je vlees opvriest gaat het tussen alles vastvriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe ze ook in doosjes of zakjes verpakken in de hoeveelheid dat ik nodig heb.
Tussen het vlees gebruik ik bakpapier,dat het niet aan elkaar plakt,want zilverfolie zou schadelijk zijn als je dat invriest om vlees,dat is mij tenminste eens verteld.

Toegevoegd na 8 minuten:
maar nu antwoord op je vraag,mocht ik nu eens niet de portie nodig hebben wat ik heb ingevroren,gebruik ik 2 natte koude lepels,zo snij je het vlees niet kapot,breekt het minder snel,en heb je niet de kans dat het andere vlees wat je terug in vriezer wil leggen,bederft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een betere methode om diepgevroren vlees te ontdooien is (in de waterdichte verpakking) in koud stromend water. Binnen een half à één uur is een flinke portie wel ontdooid en al bijna op de bereidingstemperatuur. Echter, voor partieel ontdooien van een grotere verpakking heb ik geen oplossing. Die grote verpakkingen die jij aanschaft zijn m.i. toch echt bedoeld om in één keer te verwerken. opnieuw invriezen maakt het vlees niet oneetbaar maar de kwaliteit gaat er zeker niet op vooruit omdat de celstructuur beschadigt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt inderdaad beter die porties vóór invriezen scheiden door een aparte verpakking in plastic diepvrieszakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je dan een half uur de kraan stromen om je vleesjes te ontdooien? Daar zou ik toch een milieu-issue mee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik ook niet doen, een uur de kraan open laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even relativeren, hoor. Eigenlijk doe ik zoiets maar hoogstzelden maar in geval van nood is het een betere mogelijkheid dan de magnetron, want daar verpest je een stuk vlees grondig mee. Zoveel water kost een heel klein straaltje nu ook weer niet en met een niet al te grote portie vlees kom je met 20 minuten à een half uur al een heel eind. De tuin sproeien kost al gauw honderden malen meer water. Dat doe ik overigens al jaren niet meer. Bovendien zul je in mijn diepvrieslaatjes geen horecaverpakkingen aantreffen.
Je kan ze ook per stuk verpakken of per twee Dat doe ik ook. Het is dan ook sneller ontdooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het best , direct na aankoop de porties zo groot , of zo klein ,maken als nodig is en dan pas invriezen.
12 jaar geleden
Je kan ontdooid voedsel wat al een keer bevroren is geweest NIET weer terug invriezen! Ten eerste gaat de structuur van het voedsel er aan (eiwitstructuur enz) en ten tweede is het niet gezond. Alle natuurlijke waardes worden aangetast en er is ook snellere kans op bacteriën.

Een goede manier is om je vlees apart in te pakken. Als je dit zonder lucht doet dan bespaar je ook nog ruimte in je vrieskast (en als je vrieskast goed gevuld is bespaar je energie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bevriezen, verandert het water in ijs. De structuur van eiwitten blijft gelijk.
Wat wel kan gebeuren, is dat de celmembranen door kristallisatie worden stukgeprikt.
Ik vries vlees gewoon 2 of 3 keer in. Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën vermeerderen zich niet zo goed hoor, als je het weer invriest. En ze gaan wel weer dood als je het vlees uiteindelijk bakt, dus dat op zich is geen probleem.
je kan de schnitzels die je over heb bakken en dan deze na terufkoelen gewoon weer invriezen. Ontdooid vlees niet wederom invrizen
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe dat in jouw hersenpan zit, maar als je ontdooid vlees niet weer moet invriezen, wat denk jij dan dat gebakken vlees is? Dat is ook ontdooid hoor.
dudemeister
12 jaar geleden
he Thomas,
een beetje kok weet dat je ontdooid vlees alleen na alsnog bereiden gewoon kunt invriezen. Misschien moet je even googelen alvorens je een reactie plaatst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zei je in je antwoord ook al. Mijn vraag was dus ( misschien een beetje cryptisch gesteld), waarom?
dudemeister
12 jaar geleden
waarom wat?
wees eens duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je alleen bereid vlees opnieuw mogen invriezen?
dudemeister
12 jaar geleden
arjend wil een enkele schnitzel van de bevroren stapel schnitzels eten maar alle schnitzels zijn half ontdooid, deze kan je niet wederom invriezen dus bak je rest ook en dan kan je ze wel weerinvriezen.
zo nou wil ik er niets meer over horen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nogmaals hetzelfde verhaal, nu voor de 3e keer, nog steeds zonder antwoord op m'n vraag. WAAROM kun je ze niet gelijk weer invriezen, maar moet je ze eerst gaan bakken?
dudemeister
12 jaar geleden
ik zei :
zo nou wil ik er niets meer over horen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, da's altijd een manier om onder een vraag uit te komen die je niet wilt beantwoorden. Of 'ie goed is...
Er zit niks anders op: Je zult toch kleine verpakkingen moeten kopen. Of het aantal mensen uitnodigen voor de groot-verpakking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het zagen.
Zaag er af wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dit is nog niet eens zo'n slecht idee bij dingen als schnitzels. Zo krijg je precies de hoeveelheid die je nodig hebt, zonder überhaupt hoeven te ontdooien en de rest leg je gewoon weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
altijd + voor een reden om de motorzaag te gebruiken. ;-)