Wat zijn de gevaren van te veel suiker in 1 keer?

Ik weet niet of het gevaarlijk is als je normaal gesproken niet veel suiker eet maar op een dag bijvoorbeeld een feestje of zo heel veel suiker eet. Wat gebeurd er met je?

Dank u wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het veroorzaakt een glucosepiek in je bloed. Dit kan hyperactiviteit veroorzaken. Echter door veel glucose te nemen, neemt het ook gelijk weer af; het is een piek en daardoor zul je snel een nieuwe piek willen ervaren om je goed te blijven voelen. Op termijn kunnen deze pieken diabetes type2 veroorzaken.

Eenmalig hoge consumtie (bijv. op een feestje) maakt weinig uit.. Je bent gewoon wat actiever op dat moment..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niets, je wordt er echt niet ziek van of zo. Sommige mensen reageren op suiker door wat actiever (hyper) te worden, maar verder gebeurt er dus weinig tot niets ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De in onze ogen grootste misser op voedselgebied die je kunt maken is het eten van teveel suiker. Daarmee bedoelen we niet alleen suiker zelf maar alle producten die snel door het lijf in suiker omgezet kunnen worden: snoep, koekjes, etc.

Wat is nu het grote probleem? Dat is eigenlijk drieledig:

Ten eerste zijn vele suikerproducten zogenaamde lege calorieën, ze bevatten wel energie maar verder nauwelijks voedingswaarde.

Ten tweede, suiker is heel makkelijk verteerbaar en komt daardoor vanuit de maag razendsnel in het bloed terecht. Zelfs zo snel dat het lijf geen tijd krijgt om het te verbranden. Het bloedsuikerniveau stijgt naar een veel te hoog niveau en als reactie daarop maakt het lijf snel insuline aan om dat teveel aan suiker uit het bloed te halen en elders op te slaan. Dit proces gaat zo snel dat het doorschiet en daardoor wordt er zoveel suiker uit het bloed gehaald dat de bloedsuikerwaarde te ver daalt.

En dan komen we bij punt drie, dit lokt weer extra eten uit met weer een volgende suikerpiek. Het gevolg is allereerst dat je veel te veel energie binnenkrijgt met alle gevolgen van dien en uiteindelijk kan je alvleesklier dit niet meer aan en de productie van insuline zal niet goed meer gaan werken, met suikerziekte als gevolg. Bijna alle echt dikke mensen hebben last van suikerziekte veroorzaakt door dit proces.

Kortom, wat doet suiker bij de mens?

Al met al betekent dit dat iemand die zo eet veel te veel energie binnenkrijgt en dus energie op gaat slaan in de vorm van vet. Dit zijn hoofdzakelijk lege calorieën, dus de voeding mist vele noodzakelijke voedingsstoffen. De grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel voelen zeer oncomfortabel aan. En het is zo belastend voor het lijf dat je er suikerziekte van kunt krijgen en als je lang genoeg doorgaat ook bijna zeker krijgt. Het lijf kan niet genoeg insuline meer produceren om teveel aan suiker uit het bloed te halen. Met alle gevolgen van dien. Verder is het natuurlijk ook een ramp voor je tanden. De bacteriën die zorgen voor gaatjes smullen van de suiker die we zo ruim eten, en kunnen hun verwoestende werk prima uitvoeren.