Hoe lang blijft frituurvet goed?

Ben gisteren begonnen aan een 2 liter fles frituurvet. Op de fles staat dat je het ca. 10 x kan gebruiken. Er staat wel een houdbaarheidsdatum op de fles maar die geldt volgens mij voor een fles die nog nooit geopend is geweest. Mijn frituurvet zit nu in de frituurpan en blijft daar ook. Maar hoe lang blijft het nu goed? Ik frituur niet zo vaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
55.2K

Het beste antwoord

Die 10 keer is afhankelijk van het soort gebruik en het onderhoud. Frituur je veel gepaneerde snacks dan is de vervuiling groter. Dan zou je eigenlijk moeten filteren. Langer dan een maand zou ik frituurolie of vloeibaar frituurvet niet bewaren. Frituurvet gaat langer mee, Ossewit (rundvet), kokosolie en palmolie zelfs rustig een jaar als het vet schoon blijft.

Hieronder wat subjectieve maatstaven. Frituurvet vervangen als:

Het een sterke geur of smaak krijgt
Het een donker kleur krijgt
Het stroperig word
Het gaat walmen of schuimen
De frites of snacks te vet worden
Het bakgedrag verandert

Toegevoegd na 2 uur:
Niet geheel vrij van taalfouten, die website...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het eenmaal gebruikt hebt dan gaat de houdbaarheid sterk achteruit. Eigenlijk kan je het niet langer dan een week bewaren maar mijn persoonlijke limiet (omdat ik ook niet vaak frituurde) was 1 maand.
Tip:Koop een kleine friteuse zodat je een kleinere hoeveelheid vet hoeft te vervangen.
Ik heb trouwens mijn friteuse de deur uitgedaan vanwege dit probleem. In tijden van nood is er altijd nog een snackbar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ongeveer 8 keer bakken met frietvet, dan zou je het moeten vernieuwen.
Als je er vanuit gaat dat de meeste mensen 1 keer per week frietjes bakken, dan zou je dus zo'n 8 weken het vet kunnen bewaren en het dan moeten vernieuwen.