streekgebonden voedsel zie uitleg

dit nav wat is raspatat. Ik begrijp dus dat sommige snacks in andere regio's niet of nauwelijks bekend zijn. Zo kennen wij in 't noorden dus bij bijna elke snackbar raspatat. Of eierballen dat schijnt ook niet iedereen te kennen... Net als harde droge worst. Wat zijn nog meer van dit soort snacks wat toch redelijk regio gebonden is?

Toegevoegd na 1 minuut:
oja graag ook uitleggen wat 't is. Eierbakken is een hardgekookt ei met ragout er om heen en krokant korstje

Toegevoegd na 2 minuten:
zucht... Eierballen moet 't zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Niet echt een snack, meer een maaltijd, maar de Hutspot in de Achterhoek/Twente bevat naast peen en uien Bruine bonen.
Vind het persoonlijk veel lekkerder dan de normale hutspot zonder bruine bonen (oke, voor de darmen kan het wel wat extra gasvorming veroorzaken)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique, als je een recept wilt hebben, geef even een seintje, dan stuur ik het je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cavi: zal het precieze recept van mijn moeder vanavond even opzoeken en naar je door PB'en.
Tja, wie weet hoeveel streekgerechten ik ken die voor mij zo vanzelfsprekend zijn dat ik nooit op het idee zou komen dat mensen uit een andere streek ze niet zouden kennen.

Hier in Hessen is de (Frankfurter) grüne Soße een heel bekend streekproduct. Gemaakt van zeven kruiden. In verse vorm alleen rond mei, begin juni te krijgen.

Tafelspitz met grüne Soße en hardgekookte eieren - dat is een must als het de juiste tijd van het jaar is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echt Limburgs recept is zuurvlees, bestaat alleen in Limburg. Het is stoofvlees dat je een nacht laat liggen in 1/3 azijn en 2/3 water. Je legt erbij wat laurierbladeren en kruidnagels en schijfjes rode ui.

Als je een dag later het vlees gaat stoven (zeker 2 uur) dan haal je daarna de laurier en kruidnagel eruit en maak je de saus aan met ontbijtkoek en een beetje stroop. Het is echt heerlijk met aardappelen (of frites) en bloemkool (of broccoli).

Ik ben inmiddels meer dan 20 jaar uit Limburg en laat nieuwe vrienden dit altijd proeven. Iedereen vindt het erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmmm! Dit is zó lekker! Met frites en dikke klodder mayonaise word het hier altijd gegeten, haha!
Een berenklauw= gehatbal met ui aan een stokje
Frietje verkeerd= met mayo, curry uitjes en sate saus
Ardeense sate= flinke stukken kipsate met ui aan een stokje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons heet jouw frietje verkeerd een patatje oorlog...
Hete Bliksem,
een gerecht van zoete appels en aardappels als stampot,
wij kregen dat vroeger toen we klein waren,het was goedkoop eten,als men niet veel geld had,en het was altijd gloeiend heet vandaar de naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het streekgerecht uit limburg toch écht 'Limburgse Vlaai'. 'Lekkere ruutjes vlaai veur oppe voës!' (Lekkere ruitjesvlaai op de vuist ;)) Of Kruimelvlaai en rijstenvlaai, hmm!