kun je vleeswaarde voor op broodham,boterhamworst enz.. invriezen ?

was benieuwd of het kon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
61.5K

Het beste antwoord

Voor alle vleeswaren durf ik dat niet te zeggen.
Wel weet ik dat het met ham goed kan.

Ik ben van het luie type en koop eens in de twee weken een hele berg brood, smeer het, gooi er ham op, flikker het zooitje in de vriezer, zodat ik 's morgens vijf minuten langer kan blijven liggen en op weg naar mijn auto alleen maar in de vriezer hoef te grijpen om er een lunchpakketje uit te vissen. En die ham op het brood smaakt dan nog steeds prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het een slim idee bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luie mensen hoeven niet per definitie dom te zijn :)
liever lui dan moe he..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo ik vond het ook nog een leuk idee ook

Andere antwoorden (5)

Ik neem aan dat je vleeswaren bedoelt, en ja dat kan. Je kunt ze alleen niet onbeperkt bewaren en ik zou rauwe vleeswaren (dus vleeswaren die je ook rauw eet) nooit invriezen, omdat na ontdooien bacterieculturen veel sneller dan je denkt kunnen vermenigvuldigen. Na ontdooien niet meer opnieuw invriezen.

Van de website van een slagerij:
"In de diepvriezer kunt u zelf ingevroren vlees en vleeswaren, gemiddeld 1 tot 6 maanden gemakkelijk bewaren. Daarna loopt de kwaliteit van het product terug. [...] Omdat vet snel ranzig word, zijn de vettere soorten vlees minder lang te bewaren. Producten waarin zout verwerkt is kunnen nog veel sneller ranzig worden en zijn daarom minder lang houdbaar.

Het invriezen van vlees en vleeswaren moet altijd zo snel mogelijk gebeuren. Bij langzaam invriezen vormt het vleessap namelijk grotere kristallen. Deze tasten de kwaliteit van het vlees aan. Bij het ontdooien gaat er dan ook veel sap verloren. Het vlees word sneller droog en verliest ook de smaak en voedingsstoffen. In tegenstelling tot invriezen kan ontdooien het beste zo langzaam mogelijk gebeuren. De beste methode is dan ook om het vlees op een schaal in de koelkast te leggen. Het vleeseiwit kan dan het vrijkomende vleessap weer gemakkelijk opnemen. Daardoor blijft het vlees veel sappiger.

Ontdooi vlees nooit in warm water of op de verwarming. Het verliest dan veel vocht en kan ook veel sneller bedorven raken. Als het eenmaal ontdooid is, kan het niet weer opnieuw ingevroren worden. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan vleeswaren invriezen, alleen na ontdooien niet lang meer bewaren. Het kan ook zijn dat er door het invriezen smaakverklies optreed
Het kan ook niet met elke vleeswaren.
Vraag de verkoper/slager om advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb vroeger in een slagerij gewerkt.

Ja je kan vleeswaren invriezen. Net zoals je ander vlees (bijvoorbeeld hamburgers) ook kan invriezen.

Niet te lang in de vriezer laten liggen (geld voor alle producten) omdat je dan inderdaad last krijgt van smaakverlies.

In de koelkast laten ontdooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan een vriend smeer altijd een heel brood voor zijn werk en leg het dan in de vriezer hij is nog nooit ziek geweest..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik vries weleens gesneden vleeswaren in en het bevalt me goed.

Ik praat hier over oa: rookvlees, div. soorten ham, gebraden gehakt, kipfilet, zeeuws spek, salami....