wat bedoel je met gezond?
Je kan prima pepernoten eten zonder ziek te worden, tenzij je er teveel eet.
Gezond in de zin dat er vitamine in zitten, nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
gewoon een goed antwoord. En die minkukel, vertel dan waarom dit fout zou zijn?
Stof in pepernoten kankerverwekkend.

Hè gatver! Kunnen we
eindelijk weer pepernoten eten. Krijg ik weer van die akelige berichten onder
ogen dat pepernoten mogelijk kankerverwekkend zijn.

Hoe dat komt? Door de stof acrylamide
die in chips, frites, koffie en koekjes zoals pepernoten en speculaas zit. Uit Nederlands
onderzoek blijkt dat deze stof bij mensen waarschijnlijk kankerverwekkend is.

Onderzoekers van de
Universiteit Maastricht, van de Voedsel en Waren Autoriteit en van TNO
Kwaliteit van Leven die de ontdekking deden stelden daarmee voor het eerst vast
dat acrylamide bij mensen vermoedelijk kankerverwekkend is.

Het onderzoek is
deze week gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Cancer Epidemiology, Biomarkers and
Prevention.

Tot nog toe was het onderzoek
naar acrylamide alleen bij proefdieren gedaan. Het waren de Zweden die er in
2002 min of meer toevallig achterkwamen dat er acrylamide zit in gebakken voedsel waar meel en suiker
in is verwerkt: chips, frites, koekjes, crackers en brood. Later werd het ook
in koffie gevonden.

Acrylamide is officieel geclassificeerd als
kankerverwekkende stof, op grond van proefdieronderzoek.

Het nieuws leidde wereldwijd tot veel
onrust. Al snel bleek echter dat bij mensen nooit was aangetoond dat acrylamide
kankerverwekkend is. Toch zijn in de meeste landen overheid en industrie uit
voorzorg gaan kijken of het gehalte acrylamide teruggedrongen kan worden. En
dat is inmiddels bij een aantal voedingsmiddelen gelukt, zoals chips en
ontbijtkoek.

Uit cijfers van de Nederlandse
Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) blijkt echter dat de hoeveelheid acrylamide
in frites gelijk is gebleven. En de decemberlekkernijen als pepernoten, taai
taai en speculaas zijn rijk aan acrylamide.

Het Nederlandse onderzoek onder
ruim 120.000 Nederlanders van 55 tot 70 jaar oud – dat nog voortduurt – richt zich op vele vormen van
kanker.

Inmiddels is al door de onderzoekers aangetoond dat acrylamide in het
eten de kans op baarmoeder- en eierstokkanker verhoogt. Op borstkanker heeft de
stof geen effect. Nu gaan ze nog kijken naar tumoren in darm, maag, slokdarm,
nier, blaas, prostaat en long.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2007/11/18/stof-in-pepernoten-kankerverwekkend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
En hoeveel pepernoten moet je eten in de 3 maanden per jaar dat ze verkocht worden om over de grens te gaan?
Amadea
12 jaar geleden
Ach, dit broodje aap is al weer vier jaar oud. Zo stom van internet, dat ze ouwe koeien van stal kunnen halen omdat die onzin er gewoon op blijft staan. Net als dat je borstkanker zou krijgen van deodorant. Dat duikt ook elke zoveel jaar weer opnieuw op. Daar moet je niks van geloven, bangmakerij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt geen broodje aap Amadea!!!
Amadea
12 jaar geleden
Dat zou dan toch bijzonder vreemd zijn dat er vier jaar later nog steeds pepernoten geproduceerd mogen worden en aan kinderen als snoepgoed uitgedeeld.... Normaal gesproken worden kankerverwekkende stoffen in voedingsmiddelen verboden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb ik geen baarmoeder of eierstokken, kan ik lekker pepernoten blijven eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van leven ga je nu eenmaal dood!
Er bestaan ook biologische pepernoten die zijn gezoet met rietsuiker.

Toegevoegd na 48 seconden:
Zij in ieder geval gezonder en lekkerder als gewone.
12 jaar geleden
Als je kruidnoten bedoelt, dat is in feite gewoon speculaas, brosse koekjes met specerijen. Net als andere soorten zoetigheid kunnen kruidnootjes in kleine hoeveelheden weinig kwaad voor je gezondheid. In grote hoeveelheden is het junkfood, veel calorieën en verder weinig voedingswaarde. Hetzelfde geldt, voor de volledigheid, voor pepernoten, die qua smaak overeenkomen met peperkoek. Omdat ze taaier zijn eet je er echter niet zo snel te veel van zoals bij de makkelijker te verwerken kruidnoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja gemidd zo een 12.5 calorieen per noot