ik heb een brood in de frigo van 4 dagen oud, kan ik daar vandaag nog van eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Is frigo koelkast of diepvries?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is frigo Vlaams voor koelkast. (van "frigidaire").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Antwerpse zeggen we 'ijskast'.
Maar ik hoor frigo ook wel eens. Dus ja, het zal Vlaams zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yskast en koelkast wordt in het nederlands allebei gebruikt als het om koelen gaat . Betreft het invriezen dan hoor je in NL: "vriezer", "vrieskist".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt=worden. Naast vriezer en vrieskist ook "diepvries", zoals Ritsuka al zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bewaar je brood in een koelkast?

Antwoorden (4)

Ja, hoor, als het niet beschimmeld is is brood in orde! Het kan wel hard en taai zijn, maar dat gebeurt minder snel als het luchtdicht wordt bewaard. Je kan het even roosteren of er broodpudding van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tosti!
Als je met frigo de diepvries bedoelt, dan is het nog perfect eetbaar. Als het in de koelkast ligt is het ook nog te eten: roosteren of bakken in de pan met een eitje er over.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik weet niet of het in Nederland bekend is, maar dat bakken in de pan met een eitje heet in België 'Gewonnen of Verloren brood'.
Je klutst enkele eitjes in een kom met een scheut melk en peper en zout. Het oud brood goed in het mengsel onderdompelen en bakken in een pan met boter tot het mooi goudgeel is. Een beetje kaneel erover en opdienen met bruine suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Siska,
Wij kennen het hier als wentelteefjes :)
Erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is dat ook de correcte benaming. Maar niemand zegt het zo. Het is bekend onder de naam 'verloren of gewonnen brood'. In West-Vlaanderen wordt het dan weer 'klakaards' genoemd en in de Antwerpse regio 'gebakken bokes' (bokes=boterhammen).
Maar lekker is het overal :))
Ligt eraan hoe je het hebt bewaard. Zolang er geen schimmel op staat lijkt het me geen probleem. Mocht je het 4 dagen in de vriezer hebben laten liggen is er helemaal geen probleem. Wel een grote kans dat (als het niet luchtdicht is afgesloten) je brood nogal taai is.

Voor meer informatie over het bewaren van voedsel, Link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in de koelkast ligt zou je het nog wel kunnen eten. Ik ruik aan het brood als ik er niet zeker van ben: ruikt het "muffig"dan eet ik het niet meer. En als er "vlekken" inzitten (begin van schimmel), dan sowieso al niet eten. Je proeft het meteen als het brood beschimmeld is trouwens, probeer het maar niet, smaakt niet lekker, weet ik uit eigen ervaring.