Als je iets schuin snijd dan heb je minder weerstand bij het snijden,het mes loopt er beter door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan is er een groter oppervlak onder aan de steel waarmee water kan worden opgenomen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Door een reactie op mijn antwoord ben ik er fijntjes en terecht op gewezen, dat mijn antwoord nergens op slaat. Nou ja, het slaat op bloemen en niet op snijbonen. Sorry daarvoor. Om het goed te maken kan ik je vertellen dat snijbonen door mij helemaal niet schuin gesneden worden, maar gewoon recht. In Spanje worden ze ook recht gesneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihihi..
Ze worden wat langer dan en ze zijn dan lekkerder. Maar dat laatste zit puur in mijn hoofd. Misschien meer lekkere sapjes die vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet. Ik snij ze ook schuin, maar dat is misschien het gevolg van het feit dat ze zo uit een snijbonenmolentje komen. Ik denk niet dat ze anders smaken als je ze recht snijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijbonen snij ik altijd handmatig en recht. Toen ons snijbonenmolentje nog niet de geest had gegeven en ze dus schuin afgesneden werden, smaakten ze net zo als nu! Altijd lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had je een snijbonenmolen die mesjes zorgden ervoor dat de boon schuin gesneden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor het schoonmaken;
om te kijken of er geen draadjes in zitten.
Zo deden ze dat vroeger en zo is het altijd zo gebleven;
zie de site ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snij snijbonen altijd in stukken.
Maar eerst snij ik met een dunschiller langs de zijkant vd snijboon het 'draadje' weg, zo heb je geen scheermesjes.

Toegevoegd na 21 minuten:
Waarom snijbonen "altijd" schuin worden gesneden, komt waarschijnlijk door de snijbonenmolen, die vooral vroeger veel werd gebruikt.
Toen werden er echt kiló's snijbonen gesneden voor de inmaak in keulse potten, de zoute snijbonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het in de snijbonenmolentjes niet recht kon snijden (omdat het mes schuin cq. verticaal staat). Het is toen zo gebleven dat ze er zo uit moesten zien, maar het dient geen enkel nut hoor. Ik vind het er leuker uitzien als je ze met de hand schuin snijdt,want dan ziet het eruit als ruiten. Sperziebonen moet je ook altijd breken volgens het aloude recept en als ze mooi lang en slank zijn,laat ik ze heel en snijd alleen de puntjes eraf. Ik vind ze er zo mooier uitzien als het geen stukjes zijn en je kunt ze heel ook nog eens als bundeltjes in een plakje katenspek wikkelen en even (als ze eerst gekookt zijn dan) in de oven bakken. Maar ze worden dus eigenlijk uit een soort traditie schuin gesneden.
amc
14 jaar geleden
De snijbonen hoeven niet perse schuin gesneden te worden, maar om optimaal van de smaak van snijbonen te genieten, kun je ze wel het beste fijnsnijden. Want pas bij het fijnsnijden van de bonen, die van oorsprong afkomstig zijn uit Midden-Amerika, komt het aroma tot zijn volle recht.

Omdat het fijnsnijden van snijbonen een arbeidsintensief werkje was, werd er gebruik gemaakt van een snijbonenmolen. Het apparaatje bestaat uit een of twee invoergleuven, waarin de hele snijboon wordt gestopt. Achter deze gleuf bevindt zich een roterend mes dat wordt aangedreven door een slinger, die handmatig kan worden bediend. De bonen worden schuin ingestoken, dus ook schuin gemalen.