Hoe zat het ookeweer eerst cocktail dan de soep of anders om ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ookeweer? Mooi woord... ;-)

Het beste antwoord

ettiquette: altijd eerst koud dan warm.
hier een leuke site.

Bon apetit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

eerst cocktail dan soep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het isPCS! Eerst Pinkelen,dan Cocktail en daarna de Soep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst koud voorgerecht, dan warm voorgerecht. Dat geldt dan evt. ook voor tussengerechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als onderdeel van een vijfgangenmenu:

1 soep
2 salade (of ander voorgerecht)
3 cocktail of spoom
4 hoofdgerecht
5 desert

Als je het nog uitgebreider wil maken, kun je daar nog aan toevoegen:

-1 aperitief
0 amuse
1 t/m 5
6 kaasplankje (met bijvoorbeeld tawny port)
7 koffie

Overigens kun je van alles omdraaien: 1 en 2 bijvoorbeeld, of 5 en 6.

Maar de cocktail of spoom (in dit verband een tussengerecht) komen het beste tot hun recht voor het hoofdgerecht. Het geeft de gasten wat tijd om de voorgerechten te laten zakken voor ze aan de grootste hap beginnen, en de kok wat lucht om niet te erg te hoeven haasten met het - meestal bewerkelijkste - hoofdgerecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je het officiële menuschema geven: koud voorgerecht
soep
warm voorgerecht
visschotel
hoofdgerecht
warm tussengerecht
koud tussengerecht
sorbet
2e hoofdschotel
salade
groente
kaas
nagerechten Uiteraard serveer je niet alle gerechten, maar je weet nu wel de plaats van de gerechten die je wel serveert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je een tip geven: Het staat allemaal lang niet zo vast als je denkt. Er zijn allerlei verschillende versies in omloop van je 'officiële' menuschema. Je toont hiermee geen kennis, maar beperktheid.
Als mijn reactie op het antwoord van SuzyQ leest heb het
13 gangen menuschema.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, die van jou klopt niet helemaal.
Vanmiddag als ik thuis ben, en het niet vergeet, zal ik alle (volgens mij) 16 gangen even plaatsen.
Daar heb ik nog ergens een boek van mijn opleiding liggen.