Is het aan te raden om bij het wokken vlees en vis eerst te koken in kokend water?

Hallo,

Is het aan te raden om bij het wokken vlees en vis eerst te koken in kokend water? Of kun je het meteen wokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Er van uitgaande dat je verse ingredienten gebruikt voor de bereiding van je maaltijd, en de nodige hygiene regels tijdens voorbereiding en bewaren in acht zijn genomen is het totaal nutteloos om het vlees en de vis eerst te koken, er zal smaak verloren gaan en de struktuur van de produkten die speciaal bij de bereiding door wokken hoort, zal veranderen . In principe neem je mals vlees en geen stooflappen om te wokken. Je zou groenten als broccolie of bloemkool roosjes gedurende 1 minuut kunnen blancheren in kokend water.
Door aanraking van de hitte in de wokpan,zal het vlees of de vis snel dichtschroeien en eventuele bacterien doden. Dus geen angst hebben om te wokken als je het op de goede manier doet en met verse ingredienten werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is wel veiliger omdat je bacteriën dood. Met wokken is niet iedereen geduldig en nu dood je bacteriën het is wel van invloed op de smaak. Maar zelf vind ik het niet kwalijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij wokken is het de bedoeling dat je kleingesneden vis/vlees op hoge temperatuur in een hete wokpan - desnoods in speciale wokolie - snel gaar maakt.
Daar begin je dus mee en naderhand voeg je groentes en evt een smoorsaus toe.
Daardoor is het niet nodig het vis/vlees vooraf te koken.
Dit gaat ten koste van de smaak
12 jaar geleden
Je wilt het eerst gaar koken en daarna nog eens wokken? Dat zou zo ongeveer zoiets zijn als een eitje eerst koken, en daarna het gekookte eitje proberen te bakken.

Je kan het wel eerst kort één minuut in kokend heet water dompelen en het daarna te bakken. Maar niet gaar koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt af van je persoonlijke voorkeur. Vlees dat eerst gekookt en dan gewokt wordt krijgt een wat ander 'bite' of mondgevoel of hoe je het ook wilt noemen dan alleen gewokt vlees. Persoonlijk vind ik het geen aanrader, het wordt er wat sponzig van.