Zijn merkproducten echt van een betere kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms wel, soms niet... De prijs-kwaliteitverhouding is in ieder geval over het algemeen bij merkproducten minder gunstig dan bij niet-merkproducten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En meningen tellen hier ook. Zo vind ik persoonlijk Fanta erg lekker terwijl ik Sisi dan weer vies vind. En het aldi merk dan weer wel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter dan.....?

Antwoorden (10)

Het hoeft niet per se zo te zijn, duurdere produkten zijn niet alleen duur der vanwege de vermeende kwaliteit, maar ook de reclame ( alleen zo krijg je immers een gewild merk) moet doorberekend worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet, vaak zijn merkproducten duurder omdat ze een periode van onderzoek en ontwikkeling achter de rug hebben. Verder geven ze veel geld uit aan reclame, die ook bekostigd moet worden. De merkloze producten maken gebruik van onderzoek dat al gedaan is en zijn daardoor goedkoper uit. Daarom zijn ze goedkoper en als men denkt dat kwaliteit vooral in de prijs zit denkt men dat merk beter is.
anneliez
12 jaar geleden
Voorwaarde aan zogenaamde merkproducten is natuurlijk dat zij van goede kwaliteit zijn. Maar het is geen publiek geheim dat in Azië producten voor de westerse consumptiemarkt worden geproduceerd, die met een OFFICIEEL LABEL tegen hoge prijzen in Europa en de VS worden verkocht. Wordt dit label er niet opgezet (of bij schoenen en kleding erop genaaid) dan gaat hetzelfde product voor een aanzienlijk lager bedrag worden verkocht.

Doe maar eens een steekproef in een supermarkt. Dan ontdek je dat drie verschillende flessen met stroop uit een en dezelfde fabriek komen. En tegen verschillende prijzen worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betere kwaliteit dan wat? Huismerken?

Heel veel huismerken worden geproduceerd door de A-merken.

"Dat de worsten van de Hema gewoon uit de Unox-fabriek kwamen, wisten we al. Maar ook de Albert Heijn gloeilampen komen uit dezelfde fabriek waar Philips gloeilampen worden gemaakt. En de Euroshopper slagroom is afkomstig van Campinakoeien. "

http://www.molblog.nl/bericht/vergelijk-a-en-huismerken-op-waarkomthetvandaan.nl/

Of merkproducten echt betere kwaliteit hebben, 't is net wat je smaak is.
Qua prijs-kwaliteit verhouding zullen ze het vaak wel winnen, maar de smaak kan net iets afwijken van het A-merk.
Persoonlijk vind ik de officiele Sultana bijvoorbeeld lekkerder dan de AH equivalent.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik het huismerk toch wel zeker net zo lekker zo niet lekkerder vind.

Qua kwaliteit zelf zal er weinig verschil zijn tussen beiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Consumentenbond publiceert in de Consumentengids regelmatig tests waarin mensen blind producten met elkaar vergelijken. Men let dan op allerlei dingen, en uiteindelijk komt er een oordeel uit. De duurdere merkproducten staan lang niet altijd bovenaan.
Dergelijke tests worden ook wel door Kassa en/of Radar uitgevoerd. Merk zegt dus nog niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Een merkproduct is in de regel wel een garantie voor goede kwaliteit, maar dat is niet het enige dat de prijs bepaalt : de meerprijs is vooral voor de reclame, die nu eenmaal bergen geld kost.

Maar ook de goedkopere merken moeten aan belangrijke kwaliteitseisen voldoen, en zelfs de goedkoopste budgetmerken mogen niet onder een bepaalde standaard. Ook die zijn dus altijd van uitstekende kwaliteit, en bespaar je jezelf veel geld door de goedkopere verpakking (vaak maar één kleur inkt), de niet-reclame die er voor wordt gemaakt en de goedkope plek in het supermarktschap. Heel vaak worden overigens ook de goedkopere eigen en budgetmerken in de zelfde fabrieken gemaakt, met dezelfde grondstoffen, en is het echt alleen de verpakking die verschilt.

Smaken verschillen, en sommige mensen zullen zweren dat kwaliteitsproducten lekkerder zijn. Blinde tests echter wijzen dat lang niet altijd uit, en niet zelden komt de goedkoopste als lekkerste of beste uit de bus. En vaak is het ook wat je gewend bent ; wie altijd de goedkoopste (product x) consumeert, vind een duur merk misschien wel helemaal niet lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vaak is het precies hetzelfde als het huismerk, dat weet ik uit eigen ervaring , ik heb op een blauwe maandag als vakantiewerk op een dropfabriek gewerkt, daar werd in een grote silo alle drop gestort en af en toe werd de verpakking verwisseld . merkproduct en huismerk was dus exact het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat hoeft absoluut niet zo te zijn, vaak worden duurdere en goedkopere producten gewoon in dezelfde fabriek geproduceerd en verschilt het bijna niets van elkaar. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehoord dat als ze flessen coca cola maken ze soms gewoon als ze wat cola over hebben dat in een goedkopere (neem bijv. euroshopper) fles doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coca cola over? Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk gezien de enorme populariteit van het merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het eerder andersom denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola is nu net een product waar dit NIET voor geldt.
Nee dat hoeft niet. Echt lekkerder en beter zijn biologische producten. Veel puurder, zonder conserveermiddelen en e nummers en geen pesticiden (bestrijdingsmiddelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan maar gebeurt zelden. Als een fabrikant van bijv. sperziebonen door middel van steekproeven er achter komt dat er in een partij iets meer steeltjes zit dan normaal dan gewenst dan zal daar een etiket van een b-merk op komen. Het kan dus gebeuren dat de oogst van een stuk land wordt opgedeeld in a- en b-merk door een tijdelijke storing in de oogstmachine.