Is de korst van de kaas minder vet?

Deze kaas voelt altijd droger en minder vet aan. Nu vroeg ik mij af heeft dit ook invloed op het verpercentage.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zou de korst niet eten, dat buitenste randje is een soort kaarsvet/plastic laag met antischimmel middel erin.
ook giftig voor dieren trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaas heeft buitenom een plastic laag.
Daaronder is de kaas inderdaad iets droger.
Dat komt doordat de kaas enige tijd in een pekelbad heeft gelegen.
Hierdoor is er enig vocht aan de kaas onttrokken.
Maar vetgehalte blijft wel gelijk.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
En het is vies ;-) ik heb liever een middenstukje haha.

Antwoorden (3)

Hoe droger hoe vetter. Er verdampt water uit de kaas en daarom neent het vetpercentage toe als de kaas uitdroogt. Op zich lijkt me oude en drogere kaas wel beter als beleg omdat het een sterkere smaak heeft heb je minder nodig als beleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het gedeelte vlak onder de plastic korst bedoelt.

Dit gedeelte is inderdaad droger, maar alleen doordat er minder vocht in zit. Uiteindelijk is dit deel van de kaas daarom in verhouding juist vetter.

Vergelijk het maar met Mozzarella en Parmezaanse kaas. Mozzarella bevat veel vocht en is daardoor relatief mager. Parmezaanse kaas bevat weinig vocht en is daardoor relatief vet.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen woord aan toe te voegen.
De kaas heeft buitenom een plastic laag.
Daaronder is de kaas inderdaad iets droger.
Dat komt doordat de kaas enige tijd in een pekelbad heeft gelegen.
Hierdoor is er enig vocht aan de kaas onttrokken.
Maar vetgehalte blijft wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Als je vocht onttrekt, wordt het vetgehalte natuurlijk hoger.