Kan ik gewone aardappels gebruiken als pootaardappels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehh gewonde is gewoon een plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, een gewonde is iemand met een letsel, vanwaar deze absurde reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@inbloed???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde in mijn antwoord per ongeluk gewonde geschreven alleen ik kon het niet verbeteren. Dus ik dacht dan zet ik het eronder. Maar je kan op een iPhone niet je antwoord verbeteren. Dus ik dacht dat ik nog een keer op antwoord had geklikt alleen toen kwam ik bij reactie. Sorry voor de verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook een Iphone maar de mijne doet t toch niet...

Het beste antwoord

Nee, de gewone aardappel heeft haar werk gedaan en zal aan nageslacht (te) weinig opleveren! De 'poters' zijn geremd in hun ontwikkeling en staan in de starthouding om de soort met nieuw leven in stand te houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan. Dit komt door dat de aardappel eigenlijk een voedsel reserve is voor de plant. Dus als je hen in de grond stopt gaan de cellen zich delen en krijg hè een gewonde plant in dacht dat dat onbevrucht voortplanting heette
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat gaat niet. aardappelen bestemt voor de consumptie worden in de opslag bestrooit met een poeder om uitlopen te voorkomen. dit maakt ze tevens ongeschikt op te poten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij deden het wel en dat ging anders gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opbrengst van echte pootaardappel zou waarschijnlijk groter zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag dan waar zijn maar het kan wel en dat is wat vraagsteller wil weten, niet of de opbrengst optimaal zal zijn.
Nee, helaas gewone aardappels zijn alleen om op te eten.
Wat je nodig hebt om te telen zijn inderdaad pootaardappelen.
Er is wel eens geprobeerd om met gewone aardappelen te telen, maar de oogst was bijzonder slecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, zolang die aardappelenniet behandeld zijn met anti-spruitmiddel. Dit voorkomt dat de aardappelen "uitschieten"ofwel wortels krijgen. In dat geval kun je heel lang wachten op nieuwe aardappeltjes. Die komen dan gewoon niet
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik toch even een vraagje..
ik koop wel eens aardappelen, maar bij mij schieten ze altijd uit.. betekend dat dan dat ik onbehandelde aardappelen heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naa wik down het ook wel is gewoon met normale aardappelen die je in de supermarkt koopt. Degene die je krijgt Zijn alleen wat kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat uit schieten kan, maar is weinig in vergelijking met echte pootaardappelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naa wik down???? heb je gezopen of zo!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naa wik down is naa wij deden het ook gewoon. Mijn iPhone is gestoord met verbeteren ik weet moet hoe ik het uit moet zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@monaliza dank je..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion61, ik heb ook altijd dat de aardappelen zo snel uitlopen, soms al na 2 dagen. Die zijn van AH en vast wel behandeld. Mijn moeder kocht vroeger (50 jr. geleden) een mud (70 kg dus) tegelijk en had zelden uitlopers. Vraag me niet hoe dat kan.
Als "gewone" aardappelen uitlopen, omdat ze te lang in een "vochtige" omgeving gelegen hebben, dan kunnen ze ook gepoot worden en zullen er gewone aardappelstruiken uit groeien. Ik kom zelf van een boerderij, en bij mij thuis werden vroeger kleine aardappelen apart gehouden om als poters te dienen. Consumptieaardappelen worden behandeld met antispruitmiddel, om te voorkomen dat ze vroeg gaan uitlopen.Het voorkomt het uitlopen niet, maar het vertraagd het uitlopen wel. Als de aardappel eenmaal aan het uitlopen is, dan zal deze (als hij op het juiste tijdstip gepoot wordt) tot een normale aardappelstruik uitgroeien.
jc54
12 jaar geleden
Ja het kan, maar koop liever aardappels bij de biologische groentenboer dan bij de eerste de beste supermarkt. Die biologische doen het beter.