Wat gebeurt er met de onverkochte dagverse sushi bij supermarkten?

Als een supermarkt dagverse sushi verkoopt en het wordt niet verkocht, geven ze het dan weg of gooien ze het gewoon weg? Het is namelijk best wel een luxeproduct.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radar aan het kijken??(:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, neem
Maar die van jumbo..,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, haha inderdaad naar aanleiding van Radar ;p

Het beste antwoord

Misschien was je vraag niet als tricky bedoeld, maar dat is het wel! ;-)

"Dagvers" is een begrip dat doorgaans inhoudt dat een onverpakt product zonder een THT erop, alléén op de dag waarop het te koop wordt gesteld verkocht mag worden (in werkelijkheid is iets ingewikkelder, maar zo'n uitleg volstaat nu...) Denk b.v. aan dagverse broodjes.
De meeste supermarkten verkopen geen "dagverse" sushi, maar "verse" sushi (=verpakt, gekoeld, en voorzien van een THT), dus waarschijnlijk bedoelde je "verse sushi".

Producten buiten THT, dus ook verse sushi, mogen in principe niet meer worden verkocht (alweer, hiervoor zijn er uitzonderingen, kijk maar op de site van de NVWA), en horen dus weggegooid te worden. De meeste landelijke supermarkten hebben een systeem geregeld waardoor dezelfde wagens die verse producten aanleveren, terug gaan naar de distributie centra (=DC's) met de derving uit de winkels. In de DC's wordt dit uitgesorteerd en gestort, en in de regel gaat naar een gespecialiseerd bedrijf die de boel tot compost verwerkt of anders verbrandt voor energie.
Dit alles kost geld, dus de supermarkten zijn niet gebat met zo'n oplossing.

Producten die nog nét binnen THT zijn, mogen zonder probleem verkocht worden (of weggegeven worden), en de supermarkten plakken toch graag zo'n korting sticker, want alles is goedkoper dan de procedé zoals hierboven omschreven.
Weggeven aan liefdadigheidinstellingen gebeurt ook soms, maar het probleem met verse sushi is dat het héél kort houdbaar is, enorm kwetsbaar voor temperatuur schommelingen, en als er bederf optreedt, dan kunnen heel snel schadelijke bacteriën uitgroeien en mensen ernstig ziek hiervan worden. Om maar geen risico's te lopen, gaat 'oude' sushi nooit naar de Voedselbank of Leger des Heils, maar gewoon eenrichtingsverkeer naar de verbrander.

Echte dagverse sushi hebben ze alleen bij restaurants of sushi-bars, en elk zichzelf respecterend sushi-kok gooit alle restanten weg en bewaart niets voor 'straks'.

Ik heb de link naar 2 leuke infobladen van de NVWA geplaatst, kijk mar even...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het wordt afgeschreven en bij de derving gegooid. oftewel weggegooid, net zoals met brood en dergelijke gebeurt. Luxeproduct of niet, verkopen kunnen ze het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad zonde, maar daarom prijzen ze het ook af als de uiterste verkoopdatum/tijd dichtbij komt, van die leuke stickertjes met een x aantal procent korting, verkopen ze tenminste nog iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brood gaat nog vaak naar de voedselbank .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet helemaal waar dat producten buiten THT niet meer mogen worden verkocht. Met uitzondering van zuivel en eieren is het tóch wettelijk toegestaan.
Check maar ff mijn antwoord op de vraag en de site van de NVWA voor uitleg.
soms worden producten tegen gereduceerde prijs verkocht aan het eind van de dag.
Ik gok dat de 'dagverse' sushi gewoon de koeling ingaat tot de volgende versdag :) (Maar het is een gok)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lijkt me niet, op deze producten staat over het algemeen een uiterste verkoopdatum, en dus kunnen ze het niet de dagen erna nog proberen te verkopen. Anders krijgt de supermarkt toch echt last van klagende klanten vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een uiterste verkoopdatum of een productiedatum op staat zullen ze het niet meer verkopen.
Na de uiterste verkoopdatum is verkoop verboden.
'Dagvers' spul na de productiedag verkopen is niet slim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet helemaal waar dat producten buiten THT niet meer mogen worden verkocht. Met uitzondering van zuivel en eieren is het tóch wettelijk toegestaan.
Check maar ff mijn antwoord op de vraag, en de site van de NVWA voor uitleg. Iets anders is natuurlijk dat een supermarkt dat niet doet (althans bewust), maar verboden is het niet.
Voedsel wat niet verkocht wordt gaat oa naar de voedselbank. Ik ben een keer met mijn vriendin daar geweest en ze hadden toen ook sushi en andere luxe artikelen die tegen de datum aan zat.