Helpt minder kauwen met afvallen?

Minder kauwen betekent dat je grotere brokken doorslikt zodat je maag eerder vol is.

Ook maakt de maag ruimte voor voedsel als je kauwt (de reden dat je honger krijgt van kauwgom)
dus als je minder kauwt heb je ook minder ruimte en zit je eerder vol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als minder kauwen betekend minder eten .. Ja dat helpt..

Het beste antwoord

nee, dat beredeneer je niet juist.

van kauwgom kauwen krijg je geen honger, van kauwgom kauwen krijg je minder snel dorst

minder kauwen is ongezond
door meer te kauwen bereik je een verzadigingsgevoel, waardoor je eerder stopt met eten, ergo je eet dus minder en dat is juist wat je wilt.

als je wilt afvallen, is het goed om iedere hap eten minstens 20.keer te kauwen, dát helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, juist je eten kauwen is belangrijk. Ook als je af wilt vallen. Door goed te kauwen eet je langzamer. Pas na 15 minuten geeft je maag een seintje naar de hersenen dat je 'vol' zit. Bovendien verteert gekauwd voedsel veel beter.

En kauwen is beweging is verbranding van calorieën.
paulus811
11 jaar geleden
juist niet, het verzadigings gevoel treedt meestal pas op na minimaal 20 minuten. Dus als je voldoende eet maar nog trek hebt en je wacht 20 minuten blijk je opeens geen honger meer te hebben.

Als je slecht kauwt eet je sneller en kun je je veel verder overeten voordat je maag zegt dat het wel genoeg is. En 20 minuten later heb je dan het gevoel dat je ontploft.

Je moet juist het alternatief doen, heel rustig eten, en uitgebreid kauwen en als je nog trek hebt na je gewone portie jezelf dwingen een tijdje te wachten voordat je verder eet.
11 jaar geleden
De hele vraag gaat uit van niet bewezen veronderstellingen.

Toch zal ik er wat van zeggen:

!] dat je honger krijgt van kauwgom knauwen klopt al niet, is geen algemeen verschijnsel.

!) Hoe meer je kauwt hoe meer energie je verbruikt, dus kauwen, ook kauwgom is goed voor de lijn.
(denk er om: heel beperkt, maar toch!)

!) Het verteren van grote brokken in je maag kost weliswaar energie, maar je maag is een heel efficient orgaan: die weet wel raad met een halve aardappel.

!) Als je je eten goed kauwt, dan is het voorbereid voor een snellere vertering en een betere opname in je lichaam.

Niet voor niets zegt men:
"Goed kauwe... dat het goed in je bloed komp!"

Enfin, het antwoord op jouw vraag is dus: Nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed kauwe, dat 't gelijkmatig in je bloed komp toch?
Minder kauwen helpt juist niet bij afvallen. Hoe beter je kauwt, des te langer je de maaltijd rekt. Hoe langer je erover doet om je bord leeg te eten, des te meer kans je je hersenen geeft om je een seintje te geven dat je lichaam voldoende brandstof heeft gekregen. Door je eten goed te vermalen help je bovendien je spijsvertering en stofwisseling een handje mee.