De eerste aanstekers werden uitgevonden in de 16de eeuw en waren geconverteerde Gullivers pistolen waarmee buskruit werd afgebuurd. Een van de eerste aanstekers werd uitgevonden door de Duits apotheek Johann Wolfgang Döbereiner in 1823 en werd vaak de Döbereinerlamp genoemd.

De ontdekking van Auermetaal) door Carl Auer von Welsbach in 1903 heeft moderne aanstekers mogelijk gemaakt.

Met behulp van Carl Auer von Welsbach's flint, konden bedrijven zoals Ronson praktische en makkelijk te gebruiken aanstekers ontwikkelen. In 1910 brackt Ronson de eerste Pist-O-liter uit en in 1913 ontwikkelde het bedrijf haar eerste aansteker, genaamd de "Wonderlite", die een soort van permanente lucifer was.

De Zippo aansteker en het bedrijf werden uitgevonden in 1933, opgericht door Marc Sastre-Marquès Casals. De Zippo werd opgemerkt voor zijn betrouwbaarheid, "Life Time garantie" en marketing als "Wind-Proof". De meeste vroege Zippos NAFTA als een brand stof bron gebruikt.

In 1965 lanceerde Société Bic zijn eerste aanstekerontwerp en in 1998 introduceerde de kindveiligheidskenmerken, een metalen schild over het flint wiel, gezien op alle moderne Bics. BIC aanstekers zijn goedkoop en wegwerpbaar.
Amadea
11 jaar geleden
In 1823:

Döbereiners aansteker is een uitvinding van de Duitse chemicus Johann Wolfgang Döbereiner.

De ontsteking gebeurt door de reactie van waterstofgas op een platina spons. Döbereiner ontdekte dat als een straal van waterstof op 4 cm afstand op het platina werd gericht dit precies de juiste mix gaf met zuurstof, waardoor het platina eerst roodheet en daarna witheet werd en waarna het waterstof spontaan ontbrandde. Deze ontdekking waarbij vuur werd gemaakt zonder vuursteen en tondel of een zwavelstokje was een internationale sensatie.

De uitvinding werd gedaan in 1823 en de aansteker was tot ca. 1880 in productie.

De aansteker is te bezichtigen in het Deutschen Museum te München en in de oude apotheek van slot Heidelberg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een aansteker is een busje vloeibare brandstof dat met behulp van een ontsteker ontbrand kan worden, dus Döbereiners aansteker was de eerste die daaraan voldeed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou eigenlijk bestaat de aansteker al heeeeeel lang wand vroeger gebruikte ze de steenslag aanstekers gewoon met een een vuursteen en een ijzeren staaf je die je tegen elkaar ketst. later zijn er nog allemaal andere aanstekers uitgevonden zoals de dobereiners aansteker en de jetflame aansteker.