Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gevaarlijk als je voor een geld-terug aktie je rekeningnummer op hun site invult?

Ik wordt veel belaagd door spyware "zegt" m'n antivirusprogramma. Hij houdt alles tegen. Maar op een kwade dag komen ze er weer doorheen, vrees ik. Tot nu toe heb ik nog nooit mijn rekeningnummer op een site achtergelaten. Als ik dat doe, kan het dan kwaad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als zowel je naam en adres als rekeningnummer te zien zijn op internet, kan dat enorm veel kwaad! Of het adres nodig is, weet ik niet trouwens, misschien is woonplaats ook genoeg, of is het helemaal niet nodig.
Ik las pas geleden een uitgebreid artikel in de krant hierover. Een man die op zijn eigen website zijn naam en rekeningnummer had staan, zodat klanten het altijd konden vinden als ze hem gingen betalen (hij was zelfstandig ondernemer ofzo).
Er werd voortdurend geld van zijn rekening af geschreven door mensen die zijn naam en rekeningnummer invulden bij bestelservices enzo. Nou kon hij dat geld wel elke keer terugkrijgen, maar moest hij dus wel de hele tijd zijn rekening in de gaten houden of er niet iets afgeboekt was dat niet klopte, en elke keer de bank bellen om het geld terug geboekt te krijgen.
Dat wil je echt niet!
Dus ik zou zeggen: niet doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Gevonden! Zie bron voor het artikel.

Toegevoegd na 16 minuten:
En het adres was inderdaad wel nodig. Maar je kan ook zo denken: hoe moeilijk is het voor mensen om mijn adres te achterhalen als ze mijn naam hebben? Als je op die site ook een nickname gebruikt, en op een of ander forum dezelfde nickname gebruikt, en daar een keertje genoemd hebt in welke plaats je woont, en je een naam hebt die niet echt veel voorkomt....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan geen kwaad. Ik heb nooit begrepen waarom mensen het eng vinden hun rekeningnummer ergens in te tikken of af te geven. Het enige wat ze ermee kunnen doen is geld erop storten. En daar heb ik geen enkel bezwaar tegen :)
(Creditcardnummers is weer een heel ander verhaal!)
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
In principe kan dat geen kwaad. Tenzij je spyware hebt welke je wachtwoorden en gebruikersnamen oppikt en doorstuurt. Op dat moment kan je behoorlijk de pineut zijn.

Trouwens.. Spyware is software die je zelf op de PC hebt geinstalleerd en die vervolgens informatie uit stuurt. 'ze komen er doorheen' is dus niet van toepassing; Je hebt ze zelf op je PC gezet.

Waarom zou je trouwens je rekening nummer op een site achter laten? Ik zou dat persoonlijk niet doen. Ze schaffen maar een fatsoenlijk betaalsysteem aan, of bieden me de mogelijkheid zelf te storten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je rekeningnummer geven kan geen kwaad. Zolang je maar geen pincode's geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en geen volledig adres (zie @jelle)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding