Karwijzaad wordt in sommige delen van nederland ook wel 'kummel' genoemd (naar het duitse Kümmel).

Toegevoegd na 12 minuten:
Men noemt karwij ook wel eens 'wilde komijn', omdat de smaak hier erg op lijkt. Het is namelijk ook anijsachtig.

Karwijzaad wordt er vaak mee verward, maar ziet er anders uit. Karwijzaad is enigszins krom en komijnzaad is recht.

Zowel karwij als komijn hebben een kruidige, anijsachtige smaak, maar karwijzaad is sterker, scherper en minder bitter van smaak dan komijn.

Gebruik karwijzaad met mate, het kan erg dominant van smaak zijn. Het beste kook je het mee in een thee-ei.
Dan kan je af en toe proeven en het ei er op tijd uithalen.

Karwij wordt in Noord Eurpese landen vaak gebruikt in brood en cake. Ook Duitsers zijn er gek op. Zij gebruiken het vooral veel voor de inmaak van augurken, komkommer,
bij salades met aardappel, kool,courgettes, bij kaas zoals door Mon Chou, Münster, bij vlees zoals lever, gehakt, varken,rund en lam, bij gans, door groente zoals wortel, kool en komkommer, bij appel en bij hartig gebak.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan "wilde komijn" betekenen als in een plant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karwij

maar ook: komijn als in specerij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Komijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sterke drank met anijs en Andere kruiden . Ik heb het eigenlijk al lang niet meer gezien in nl. Ik heb het in Duitsland wel eens gedronken . Vaak zit er een soort kristal aanslag in de fles wat op ijs lijkt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kummel is een kruid je hebt zaadjes die je even in een koekenpan moet roosteren en dan in de vijzel moet fijnstampen,maar je hebt ook de poeder die je zo kan gebruiken ,meestal in stoofpotjes en als je conimex kruiden gebruikt heet het djinten en iedere supermarkt verkoopt dit kruid