Het is niet waarom maar waardoor, en dat is dat het belangrijke ingrediënt het gehakt aan bepaalde voorwaarden moet voldoen: hoe hoger het vetgehalte en vocht gehalte in het gehakt, hoe sappiger de hamburgers zijn, maar des te meer ze zullen krimpen, omdat dit door het verhitten oplost en verdampt en dus krimpen. Daarom gaat de voorkeur uit naar rundsgehakt met maximaal 15% vet en weinig tot geen toegevoegd vocht: het vet zorgt voor een sappige hamburger en het rundsvlees geeft ons de magere smaak van biefstuk.

Toegevoegd na 28 minuten:
Wil je vochtuittreding voorkomen, mag het vlees in de kern niet heter worden dan 55/60 C. Dan vindt er een scheiding plaats tussen de massa gestolde eiwitten en het vocht.Bij 65 C of hoger laat het voch los en word het vlees droger. Dit is niet alleen bij de hamburger, maar bij alle soorten vlees.Dus snel bruinen en dan opletten dat he niet doorslaat. Een vleesthermometer is geen luxe. Beneden 10,-- bij Blokker of anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doordat het vet wat in de hamburgers zit verwerkt smelt en eruit gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hamburger zijn gemaakt van vermalen spierweefsel, en dat spierweefsel bevat eiwitten. Net als bij kippeneieren veranderen de eiwitten in vlees van structuur als je ze verhit boven een bepaalde temperatuur. Bij het koken of bakken van een kippenei stolt het vloeibare en doorzichtige eiwit tot een witte, vaste en ondoorzichtige stof. Het vlees in hamburgers gaat van rood naar bruin mede omdat ook hier de eiwitten van structuur veranderen door de hoge temperatuur. Denk ook aan kippenvlees wat van licht roze verandert in een grijzige kleur. Eén van de redenen dat een hamburger krimpt als je hem bakt is dus omdat de eiwitten van vorm veranderen en daardoor ook het vlees zelf: het krimpt.

Daarnaast kook je door het bakken ook een hoop vocht wat in het vlees zit weg, wat een deel van het volume van vlees vertegenwoordigt. Als je tijdens het bakken met een vork in het vlees prikt, dan zie je al gauw vocht tevoorschijn komen wat weglekt.

Samenvattend krimpen hamburger als je ze bakt omdat je ten eerste door de hoge temperatuur de eiwitten in het vlees van vorm laat veranderen, en daarmee de burger, en omdat je vocht wegkookt waardoor het volume van de burger afneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoorden hierboven,
maar ga eens een supermarkt hamburger vergelijken met een hamburger gemaakt van 100% vlees van een slager.
Die van 100% vlees krimpt veel minder.
In een supermarkt hamburger zitten ingrediënten die vocht vasthouden en dat vocht verdwijnt tijdens het bakken.
En dan kan je ook nog naar bio van 100% vlees gaan, die krimpen nog minder, maar dan zit je wel aan burger die rond de 14,- per kilo kosten.

Toegevoegd na 5 minuten:
met vlees bedoel in spiervlees en vet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
constant
11 jaar geleden
dit is het enige echte antwoord. Goed vlees bij een goede slagersvakman. Ver weg van het industrievlees. Of zélf je hamburger maken. Deze krimpen, bij goed bakken en grillen, niet.
Als vlees uit de koelkast komt is het zo'n 5 graden C. Ga je het dan meteen in heet vet leggen dan 'schrikt' het vlees en zal krimpen. Zorg er dus voor dat het vlees al wat op kamertemperatuur gekomen is vóór je het gaat bakken.
Feitelijk krimpt rundvlees altijd als je het gaat verwarmen.
Bij het verhitten wordt vocht onttrokken aan het vlees.
Hoe langer je verhit, hoe droger én lichter het uiteindelijk wordt.
Verder is het zo dat niet alleen vocht verdampt, maar dat ook vetten in het product kunnen smelten en uit het vlees sijpelen. Ook dat is gewichtsverlies.
Het is dan ook het beste om zelf van een goede kwaliteit rundvlees dat niet te mager is, zelf hamburgers te vormen die iets groter dan het broodje zijn. Bak ze dan snel, net als biefstuk, om en om enkele minuten en laat ze even rusten na het bakken, zodat de sappen zich kunnen verdelen. Een pure rundvlees burger is ook het lekkerst als hij net als biefstuk niet helemaal gaar gebakken wordt maar meer medium. Daardoor blijft hij ook sappiger.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens amc, maar voor een medium gebakken burger moet je dan het allerbeste vlees kiezen en dit vlees malen. Als je het al gehakt koopt, dan moet dit kraakvers zijn, geen 2-3 dagen oud gehakt.
Anders is er een kans dat schadelijke bacteriën zich gaan vermenigvuldigen in het gehakt (denk aan Salmonella of E. coli) die dan vervolgens niet afgedood worden als de binnenkant van een burger rozé of zelfs medium blijft. Dat krijg je niet met een stuk vlees, omdat de binnenkant van het vlees steriel is, dus volstaat het met het gaar bakken aan de buitenkant.
amc
11 jaar geleden
Klopt Gabi, bedankt voor de aanvulling! Ik ben zo gewend mijn vlees altijd bij een topslager in Heemstede te halen
( Chateaubriand, ik weet niet of je haar toevallig kent?)
Die heeft écht geen gemalen vlees van oude melkkoeien, maar van 'de Aberdeen Angus' een rund uit Ierland dat nog 'tot de knietjes in het gras heeft gestaan', volgens de
slageres die het vak nog van haar vader heeft geleerd op de ouderwetse manier!
Ik koop hier heerlijk rundergehakt (80% rund-20% vet) en van een kilo maak ik dikke burgers van 2,5 cm. dik. Ik maak het kort daarna klaar, dus bewaar het niet.
Aanschroeien in hete margarine, 2 min. aan elke kant bakken en in de voorverwarmde oven nog even 15 min. laten nagaren bij 140 graden C. Kruidenmix erdoor;
zout, peper, paprikapoeder, snufje foelie, snufje koriander,snufje cayenne, snufje gemberpoeder.
Heeeeeerlijk, alleen met in boter zacht gebakken uitjes die goudbruin zijn geworden.
Weet je, elk dorp, stad of plaats zou zo'n slager moeten hebben!!! Echt vers vlees en dat leer je herkennen en ruiken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekerrrrrr!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oeps... er viel een 'k' af...