Is er een manier om fondant (voor taarten deco) weer soepel en zacht te krijgen zonder de structuur stuk te maken?

Toegevoegd na 16 minuten:
En andersom? hoe maak ik fondant die te zacht is geworden door kleurstof weer wat harder/droger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
45.3K

Het beste antwoord

Als de fondant iets te hard is geworden, verwarm het dan enkele tellen ( ong. 7 sec) in de magnetron. Let wel op, het kan heet zijn.
Als het te droog voelt, kneedt dan wat boter of crisco door de fondant.
Als het te zacht is, kneed dan wat poedersuiker door de fondant.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een klein beetje water erbij en weer goed kneden.
Liever 2 a 3 x een klein beetje water erbij dan in 1x te veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het te zacht is wat poedersuiker erdoor kneden, en ook hiervoor geldt: liever 3x een beetje dan 1x te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik heb alleen geprobeerd met een heel klein beetje water en dan werkt het prima voor figuurtjes kneden, maar wanneer ik hem uitrol voor over de taart scheurt hij veel te gemakkelijk, het lijkt of de structuur kapot is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je het dikker rollen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beetje bloemsuiker op je werkblad strooien zoals je doet bij het uitrollen van deeg met bloem, en inderdaad niet té dun uitrollen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom wel meer fondant tegen die niet elastisch genoeg is. Fondant krijgt de elasticiteit door vloeibare glucose (zonder dit zou het gewoon 'icing' zijn en dus helemaal hard worden). Ik denk dat dit er bij sommige fondanten te weinig inzit