is het gezond of ongezond om elke dag alleen maar bruin brood met smeerkaas te eten en multivitaminen fruitsap te drinken?

en als ik elke dag verschillende soorten fruitsap drink.
hoef ik dan geen fruit meer te eten
is dat even gezond als fruit te eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (8)

Dat is ongezond want te eenzijdig.
Varieer in je eten en je zult merken dat je je gewicht ook beter op peil houdt (als dat nodig is)
anneliez
11 jaar geleden
Wanneer fruit geperst wordt en er sap van wordt gemaakt gaan er veel vezels, maar vitamines en antioxidanten verloren. Dus het is goed om er fruit bij te blijven eten.

Daarnaast is het beter om gevarieerd te eten. Je lichaam heeft verschillende soorten voedingsstoffen nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je hiernaast nog wel een (gevarieerde en gezonde) avondmaaltijd eet en dat je hiermee je ontbijt en/of lunch bedoeld?! Anders wordt het wel heel ongezond!
Voor ontbijt/lunch lijkt dit op zich een gezonde keuze, maar vruchtensappen uit pak bevatten vaak veel toegevoegde suikers! Je krijgt dus behoorlijk veel suiker (en dus veel calorieën) binnen. Er mogen dan wel toegevoegde multivitamines inzitten, maar meestal stelt dat niet veel voor en deze kunnen nooit een gevarieerde voeding vervangen. Daarnaast kan vruchtensap uit pak nooit volledig vers fruit vervangen, omdat je zo weinig tot geen vezels binnenkrijgt. Het sap bevat immers geen tot zeer weinig vruchtvlees, omdat dit eruit gefilterd wordt.
Probeer dus liever elke dag ook vers fruit te eten en probeer je broodbeleg meer te variëren. Je huidige keuzes zijn te eenzijdig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is ongezond.
Bruin brood is op zich wel goed (ik ga ervan uit dat je volkorenbrood bedoeld, en niet kunstmatig gekleurd bruin brood)
Smeerkaas is veel vet en zout, lekker voor af en toe, maar niet voor op elke boterham.
Multivitaminesap is eigenlijk alleen maar suiker, de gezonde stoffen en vitamines zijn er grotendeels al uit.

Volkorenbrood is wel goed, maar probeer wel ander beleg er op te doen. Het liefste iets van magere vleeswaren, en je kunt het extra gezond maken door er o.a. wat sla, tomaatjes, komkommer of iets dergelijks bij op te leggen.
Meer groente toevoegen is sowieso een goed idee, probeer bij elke maaltijd groente te eten.

Je hoeft niet per se fruit te eten, als je genoeg groente en eiwitten eet krijg je ook wel de vitamines binnen (paprika is bijvoorbeeld veel vitamine C)
Maar stop met vruchtensap drinken, alleen maar suikerwater met een klein beetje vitamines.

Toegevoegd na 8 minuten:
ontbijt voorbeelden: muesli met yoghurt en noten en/of vers fruit, een omelet met groente, volkorenboterhammen met vlees en sla en komkommer
tussendoortje voorbeelden: gekookt ei, handje ongezouten nootjes, stuk fruit
lunch voorbeeld: gevulde salade met noten, kip, bonen, tonijn of iets dergelijks. Probeer groente en eiwitten te krijgen bij je lunch, met eventueel wat avocado voor gezonde vetten.
tussendoortje (zie eerste)
diner: kan vanalles zijn, probeer samenstelling als volgt: 1/2 groente, 1/4 vlees/eiwitbron, 1/4 aardappelen/rijst, pasta.

Als je op deze manier (ongeveer)eet ben je stukken beter bezig dan wat je in je vraag beschrijft.
Dit is uiteraard maar een voorbeeld.
Ritsuka
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik compenseer die rare min even, uitstekend antwoord!
Het is niet ongezond of slecht voor je, maar ook zeker niet goed voor je. Gezond eten bestaat niet alleen uit bruin brood voor de vezels en fruitsap voor de vitaminen, maar ook uit variatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kllinkt erg eentonig.
beter is afwisseling.
elke dag bruin brood zegt niet zoveel, volkoren is veel beter (bruin is wit met een kleurtje)
smeerkaas, tja en multivitaminen fruitsap is niet zo geweldig.
beter is 2 stukken fruit, sinasappel, appel, peer, kiwi enz.
fruitsap kan fruit niet vervangen.

de kunst is van allerlei voedsel soorten verschillende dingen te eten. kijk eens bij het voedingscentrum dat kan je goed adviseren in zowel produkten als hoeveelheden voor bepaalde leeftijden.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vetzuursamenstelling van je dieet laat te wensen over (smeerkaas), dat is ook het lastigste onderwerp in de voeding wat zeevis als haring of platvis en goede plantaardige olie zou goed zijn . Verder dacht ik nog aan ijzer , ook wat meer ruwvezel zou geen kwaad kunnen. De eenzijdigheid maakt op zich niet zoveel uit, dat vindt het lichaam eigenlijk alleen maar prettig. Voor de geest is het een heel ander verhaal. Bij mensen speelt voedsel een belangrijke sociale rol en die is voor je gezondheid ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongezond! Datgene wat je eet is veel te eenzijdig. Je lichaam is geen fabriek die alles hetzelfde doet. Je kunt van dit ''dieet'' zelf dik worden, omdat je lichaam lui wordt! Eet eens iets anders op brood, zoals (echte) kaas, plakjes appel of vruchtenhagelslag. Ook is het niet ongezond om eens roggebrood of meergranen puntjes te eten.

Fruitsap vervangt soms (aldus het pakje) een stuk fruit, maar dat wil niet zeggen dat je geen fruit meer hoeft te eten.