hoe lang moet een massief stuk biefstuk van800gr bakken tot hij medium is

Ik heb een stuk biefstuk van 800gr die ik graag wil bakken zoals een lekkere rosbief die rood is vanbinnen.kan iemand mij de juiste tijd geven om dit stukkie vlees medium te laten slagen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen, je kunt een dikke kleine biefstuk hebben van 800 gram, of een dunnere grotere van 800 gram, maar er is een trucje voor om hem goed te krijgen.
Haal de biefstukken een half uur van tevoren uit de koelkast, zodat ze bijna op kamertemperatuur komen.
Als je ze uit het vriesvak haalt, ontdooi het vlees dan een half uur van tevoren in de magnetron, zodat het door en door op kamertemperatuur komt.
Strooi wat zout en desgewenst wat gemalen peper over het vlees. Er wordt weleens beweerd dat vooraf zouten vocht aan het vlees onttrekt, maar dat is niet zo.
Zet de koekenpan op halfhoog vuur en doe er wat boter of olie in. Het moet goed heet worden, maar hou in de gaten dat het niet gaat roken.
Gebruik liefst een pan die net groot genoeg is voor al de biefstukken die je wilt bakken. Als de pan groter is, dan verbrandt de boter of olie in het deel van de pan waar geen biefstuk ligt. Blijft er toch wat ruimte over, beweeg het vlees dan goed door de hele pan, zodat het vet overal zijn warmte kwijt kan.
Leg de biefstukken in de hete boter of olie en beweeg ze een beetje.
Draai het vlees na ongeveer een minuut om en zet het vuur wat lager. Houd de biefstukken weer in beweging.
Dunne biefstukken zijn na totaal 2 minuten al medium gebakken.
Dikkere biefstukken moet je wat langer bakken. Een biefstuk van een paar centimeter dik kan wel 7 tot 9 minuten nodig hebben.
Controleer dit door je handen te gebruiken. Vlees voelt namelijk stugger aan naarmate het gaarder wordt. Raak met je linker duim je linker wijsvinger aan en voel aan de muis van je hand. Als je biefstuk hetzelfde voelt, is het rosé gebakken. Ga jij voor doorbakken? Raak dan je linker duim aan met je linker pink. Als je nu de muis van je hand voelt, is deze stugger. Een doorbakken biefstuk heeft dezelfde veerkracht. Daar tussenin is dus medium.
Leg de perfect gebakken biefstukken op een warm bord en bedek met aluminiumfolie. Laat tien minuten rusten, zodat de sappen terug kunnen trekken in het vlees en het stukje lekker mals wordt.
Je moet dus geen tijd aanhouden voor de juiste garing, maar op je gevoel afgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goed, ik schat 10 minuten van begin tot eind, maar let op NIET 10 minuten op HOOG VUUR!
Lees de rest in de reacties s.v.p.