Buiten de koelkast indien de avocado nog wat door moet rijpen. Indien de avocado rijp is maar je hem nog niet wilt eten, kun je het doorrijpen stoppen door de avocado in de koelkast te bewaren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja, een avocado rijpt niet in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is niet helemaal juist, het rijpingsproces vertraagt maar stopt niet geheel. Je kan dit zien doordat een avocado als hij lang genoeg in de koeling ligt toch begint te bederven, dit geldt trouwens voor alle groenten, fruit alsook voor vlees en vis.
Afhankelijk van om welk product het gaat vertraagt het proces meer of minder, daarom dat het ene product langer houdbaar is dan het andere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt WWDiver.
Ze bederven dan zelfs;-) Dus rijpen zullen ze dan inderdaad niet meer.

De meeste avocado's komen uit tropische streken en zijn gevoelig voor lage temperatuurbederf.
Op een koele plaats (12-15 C) kun je een avocado 1 tot 6 dagen goed houden (afhankelijk van hoe rijp hij al was).

Uitzonderingen zijn de uit Spanje afkomstige Fuerte en Hass avocado's die zowel rijp als onrijp in de koelkast bewaard kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is niet waar. Of althans niet helemaal, want ze rijpen door, maar wel trager.

Een avocado, zoals alle levende wezens in onze wereld, hebben een optimale temperatuur voor hun ontwikkeling. Zo is de temperatuur van een kabeljauw veel lager dan die van een banaan, om maar een makkelijk voorbeeld te noemen, en ze groeien allebei toch.

De vuistregel is dat hoe lager de temperatuur, hoe trager de metabolisme van een levend organisme wordt, en dus hoe langzamer deze zich zal ontwikkelen, of in het geval van een stuk fruit, rijpen.
In het geval van de avocado, betreft dit een vrucht afkomstig uit een warm gebied, en die dus "gewend" is aan een warme omgeving. Het is dus een vrucht die bij een koude temperatuur zeer langzaam zich zal ontwikkelen, maar dat betekent niet dat een avocado helemaal niet zal rijpen. Het gaat wel trager, maar het stopt niet helemaal.

Er wordt niet aanbevolen om avocado's in de koelkast te bewaren, omdat deze zouden dan bederven, en dat is deels waar. Waarom dan?
Wat er gebeurt in je koelkast thuis, is dat de avocado zit in een zeer koude omgeving, met weinig lucht en zeer beperkte ventilatie om zich heen, en vaak in de buurt van veel andere soorten groente en fruit. Groente en fruit scheiden een aantal stoffen uit die de rijping bevorderen, waarvan de meest belangrijke is etheen (ook bekend onder de oude naam ethyleen)
Etheen is een gas die door rijpe groente wordt uitgescheiden, en die de rijping van andere vruchten bevordert. Dat is trouwens onvermijdelijk. Etheen is de ultieme reden die verklaart waarom een rotte appel in een mand de andere appels snel doet bederven: omdat de rotte (lees: overrijpe) appel, heel veel etheen produceert.
De avocado in je koelkast heeft nu dus een probleem: het is koud, waardoor hij niet "goed" kan rijpen, maar tegelijkertijd, wordt hij blootgesteld aan etheen, waardoor bepaalde rijpingsprocessen toch in gang worden gezet, met als gevolg dat de avocado heel makkelijk kan bederven.
Als je de avocado's apart houdt van andere groente en fruit in je koelkast, en goed afschermt, dan blijven ze langer onrijp dan buiten de koelkast, en zullen ze niet bederven. Dat is wat ze doen om avocado's uit Afrika of Zuid Amerika te vervoeren: koud bewaren, maar dan goed geventileerd, en niet in de buurt van andere soorten fruit, en dan blijven ze weken lang goed.