Is de paddenstoel met de naam "Tremiscus helvelloides" eetbaar?

Mijn man zoekt wilde paddenstoelen, maar kan niet terugvinden of deze paddenstoel eetbaar is. Wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja deze is eetbaar, maar ook heel zeldzaam dus misschien toch beter om die niet te plukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet alleen zeer Zeldzaam maar ook ernstig bedreigd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had gelijk. We laten hem nu voortaan staan.

Andere antwoorden (2)

Tremiscus helvelloides is in het Nederlands de Spateltrilzwam. Deze mag niet geplukt worden want is zeer zeldzaam en staat op de Rode lijst (ernstig bedreigd). Is eetbaar, dus het antwoord op de vraag is ja. Maar laat 'm alsjeblieft staan!

Toegevoegd na 11 minuten:
Bovendien lees ik in de "Natuurwijzer Paddestoelen van Europa" dat hij waterig smaakt. Dus nog een reden om 'm niet te hoeven.
Amadea
10 jaar geleden
Deze paddenstoel is inderdaad eetbaar maar er is een maar.
Deze maar is het volgende:
Je mag deze paddenstoel bereiden en eten op voorwaarde dat hij gekweekt is.
De wilde zijn beschermd en mogen dus niet geplukt worden daar deze zwam inderdaad op de rode lijst staat.
Dus verwittig je man even dat indien hij deze plukt hij een strafbaar feit pleegt. (volgens de Belgische en Europese wetgeving althans, dus ik veronderstel dit ook in Nederland zo is)
Uit ervaring weet ik dat deze zwam op zich niet zeer smaakvol is, in een mengeling met andere bospaddenstoelen is hij echter goed te doen en brengt hij een zekere "sappigheid" in de mengeling.