Komt stremsel wat in kaas zit ook van varkensmaag?

Stremsel is afkomstig van kalveren. Kan het ook zijn dat het afkomstig is van varkensmagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (2)

Voor het stremmen van kaas kunnen verschillende soorten stremsel worden gebruikt:
- Een enzym gewonnen uit de maag van een kalf.
- Een genetisch gemodificeerd stremsel waarbij een kalfsgen in een bacterie is ingebracht.
- Een microbieel (vegetarisch) stremsel, dat gemaakt is door micro-organismen.

Kaas wordt in Nederland over het algemeen gestremd met het eerste soort stremsel, uit de maag van een kalf. Het is niet zo dat het kalf speciaal wordt gedood voor het stremsel, maar het stremsel wordt gewonnen als bijproduct van de slacht van kalveren.

Genetisch-gemanipuleerde stremsels zijn toegestaan in Nederlandse kaas, maar het is onduidelijk in hoeverre ze worden gebruikt, omdat het niet op het etiket hoeft te staan. In de Landbouwkwaliteitswet is het zo geregeld dat genetisch gemanipuleerde chymosine alleen in kaas voor de binnenlandse markt gebruikt mag worden, en niet voor exportkazen. Ook voor kazen met het biologisch keurmerk mag geen genetisch gemodificeerd stremsel gebruikt worden. Bij buitenlandse kazen kan wel genetisch gemanipuleerd stremsel gebruikt zijn. In Engeland bijvoorbeeld gebruikt men regelmatig vegetarisch genetisch gemodificeerd stremsel voor kazen, die dan vervolgens als vegetarisch worden aangeprezen.

Er bestaan steeds meer kazen die bereid zijn met microbieel (dus vegetarisch) niet- genetisch gemodificeerd stremsel. Dit zijn veelal ook biologische kazen. Wanneer niet op het etiket staat dat de kaas vegetarisch is, is er geen vegetarisch stremsel gebruikt en is de kaas niet vegetarisch.

De meeste natuurvoedingswinkels hebben een uitgebreid assortiment vegetarische (biologische) kaas. Ook in sommige kaasspeciaalzaken is vegetarische kaas te vinden. Vegetarische kazen met het Vegetarisch Keurmerk en dus gegarandeerd vegetarisch zijn: Bastiaansen, Hooidammer, Westland, en Kees Kaas.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het stremsel komt dus niet uit varkensmagen. Het antwoord op jouw vraag is Nee.
Amadea
10 jaar geleden
Varkensstremsel wordt ook wel gebruikt inderdaad.
Als je zeker wil zijn dat je geen varkensstremsel binnenkrijgt, en je wil het niet aan de fabrikant navragen (of je krijgt geen duidelijk antwoord van hen), kan je vegetarische kaas eten, dus kaas met plantaardig stremsel. Veel kaas bij de biologische winkel is vegetarisch, en sommige kaas uit de supermarkt ook. Zie hier een lijst met vegetarische kazen: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd