Er zijn vast meerdere manieren maar een ervan is het oplossen in water. het vaste vuil dat er aan zit zoals zand, lost niet op en kan uitgezeefd worden waarna men het water weer laat verdampen
anneliez
10 jaar geleden
Zout wordt gewonnen onder de grond, dat is steenzout. Eerst wordt er zoet water de grond in gepompt, zodat het zout oplost en pekel wordt. Het zoute water wordt dan via een dunne buis naar boven worden gepompt en naar de zoutraffinaderij vervoerd. Daar staan enorme pompen die ervoor zorgen dat het water en de pekel door leidingen stroomt.

Als de pekel in de raffinaderij aankomt, wordt het eerst gereinigd. Al het zand en gruis wordt eruit gehaald. Daarna gaat het water met het zout in stoomketels. Door de hitte verdampt het water voor het grootste deel en blijft er een witte kleffe massa over, nat zout. Met speciale centrifuges wordt het laatste water er nog uit geslingerd. Dan is er fijn zout over. Als laatste handeling moet dat drogen. Daarna wordt het opgeslagen in een grote hal met bergen zout.
Amadea