bramen, bosbessen, wilde aardbeien
anneliez
10 jaar geleden
Bijna alle fruitsoorten die in de supermarkt liggen, groeien ook nog wel in het wild.
In Egypte kan je bijna bij een willekeurig hotel de dadels van de bomen halen. in tropische gebieden zijn nog wel vrije bananenbomen, ananassen, kokosnoten te vinden.

Afhankelijk van welke fruitsoort je wilt hebben, moet je eigenljik kijken waar het oorspronkelijk vandaan komt. Daar is het meestal nog wel zo te vinden.
10 jaar geleden
In Nederland: frambozen, bramen, aardbeien, bosbes (2 soorten), wilde kers. Appel en peer zijn niet inheems voor zover ik weet. Kweepeer en mispel zoeken we op, aangeplant zie je ze wel eens. Duindoorn en veenbes en jeneverbes zijn nog wel enigszins eetbaar. Van vlierbes wordt wel wijn gemaakt, maar zo van de boom zijn ze giftig meen ik. Veel bessen zijn overigens giftig voor mensen, proberen is dus niet zo slim, fruit laag bij de grond kan besmet zijn met vossenlintworm.
De gebruikelijke fruitsoorten komen uit een strook van Spanje tot aan China, met Midden Oosten, Iran en China als hotspot. De sinasappel is een bastaardsoort. In de regenwouden vind je nog een heel scala aan wilde fruitsoorten. Mogelijk zijn veel wilde boom soorten al weg door de ontbossing en verdroging van die zone.