Kan je yoghurt nog eten als er een kat met de neus in heeft gezeten?

De kat van mijn zus heeft van de yoghurt op tafel gesnoept toen we even niet keken.
De kat komt maar 1 x per maand buiten, en alleen in de achtertuin.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat kan, tenzij je erg smetvrees hebt. Net als in onze mond en neus komen er veel bacterieën voor, dus als je dochter met haar tong of vieze vingers in de yoghurt zit is dat min of meer hetzelfde. Yoghurt is wel zurig en bevat lactobacillus. Is daardoor ook wel houdbaar.

Het risico is denk ik kleiner dan in een restaurant waar de koks hun handen niet wassen na toiletbezoek. Gaan mensen ook meestal niet dood van, maar is wel smerig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Katten spelen bijvoorbeeld een flinke rol in verspreiding van toxoplasmose, maar net risico voor de mens is klein (behalve voor zwangere vrouwen). Je moet de risico's niet bagataliseren, maar relativeren. Oftewel: gebruik altijd je volle verstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je je volle verstand gebruikt kom je tot de conclusie dat je beter even een nieuw bakje yoghurt kunt nemen. De bacterie-flora van een katten- (en honden-) bek wijkt aanzienlijk af van de onze.
Waarom zou je voor die paar centen risico nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, ik zou het ook niet meer eten terwijl ik niet aan smetvrees lijd;-)