Als ik gerookte zalm op mijn brood meeneem naar mijn werk, staat hij ongeveer 5 uur buiten de koeling, is de zalm dan nog veilig om te eten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38K

Antwoorden (3)

Het blijft link om je zalm zo lang in een tas te bewaren op en niet gekoelde plaats. Je kunt het niet meer helemaal meer vertrouwen, dus dat eet niet lekker, dus maar niet doen.
Een oplossing is ; laat de zalm in de vacuumverpakking en doe dit op het laatste moment op je brood. Dit is veel veiliger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vlees, werd oorspronkelijk gerookt om het langer houdbaar te maken. Zoals men in Afrika deed voor de jacht, men nam biltong [vlees van rund of springbok dat gerookt was] mee op reis om onderweg te eten.

Nu is zalm geen rund of springbok maar wel gerookt. Als je bij de zalm ook nog frisse [gewassen] slablaadjes op je brood doet, is het nog smakelijker en frisser.

Wat je ook nog eventueel zou kunnen doen is het in een kleine koeltas mee nemen. Maar het is niet nodig. Op het brood zou ik geen boter/ margarine doen, de zalm is trouwens al vet genoeg.

Het beste kun je alles apart verpakt mee nemen en vlak voordat je gaat eten de boterhammen maken, zo blijft alles frisser.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad gewoon het slimste om alles mee te nemen en op mijn werk pas te beleggen...
Bedankt!
Van een andere GV'er heb je een heel goed punt gekregen: roken is een techniek die al duizenden jaren wordt toegepast om eten te bewaren... maar de gerookte zalm die je nu koopt is beslist geen zalm die gerookt is op dezelfde manier waarop onze voorouders dat deden.
Zalm wordt tegenwoordig erg licht gerookt, op relatief lage temperaturen, want de gemiddelde consument vindt dat lekkerder dan een taai, droog, donker stuk vis dat -inderdaad- erg lang houdbaar is, ook zonder koeling.
Buiten de koeling is gerookte zalm erg kort houdbaar, zeker als de vacuümverpakking geopend is, en dat kan voor problemen zorgen.

4-5 uur buiten de koeling, als je de verpakking net hebt geopend, en de zalm niet tegen het einde van de THT zit... dat zou nog nét kunnen, maar ik zou het zeker niet proberen met gerookte zalm uit een pakje dat al een paar dagen open staat in je koelkast of uit een pak met nog maar een paar dagen houdbaarheid.

99 van de 100 keer zal er geen probleem zijn, maar waarom wil je een risico oplopen als het anders kan...?
Hier heb je een prima alternatief: bereid je broodje één dag van te voren, wikkel het broodje in een paar lagen keukenpapier en een laag alufolie voor een goede isolatie, en stop het in de vriezer. Brood en gerookte zalm kunnen hier prima tegen! De volgende dag neem je het vlak voordat je vertrekt uit de vriezer, en tegen de tijd dat je gaat lunchen is deze prima ontdooid, en is de zalm maximaal 1 uurtje "te warm" geweest.
Als je verse ingrediënten wil in je broodje, dan moet je deze zeker niet invriezen. Je kan het bevroren broodje in een ruime trommel meenemen, en de andere ingrediënten daarin los meenemen. Het broodje werkt dan als koelelement, en die paar blaadjes sla, een stuk komkommer of een tomaat blijven lekker fris.

Eet smakelijk!!!