Rijpt een ananas ook door nadat je de ananas gekocht heb bij de winkel?

een ananas word toch rijp geplukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

•Bewaren: Buiten de koelkast. Ananas rijpt na de pluk nauwelijks meer; we streven er dan ook naar om alleen rijpe vruchten te verkopen. Ananas is een Laag Temperatuur Bederfelijk (LTB) product, wat wil zeggen dat een te lage temperatuur de kwaliteit en smaak van ananas aantast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt..

Andere antwoorden (6)

Die worden ook wel groen geplukt.Leg maar op een schaal een beetje in de zon helpt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ananas rijpt thuis nog door,om te weten of ie rijp is moet je makkelijk 1 van de blaadjes kunnen lostrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, die wordt nog wel wat rijper. Zeker als je hem in een plastic zak met een rijpe banaan stopt en bij kamertemperatuur bewaart. Het verhaal dat hij niet meer afrijpt nadat hij geplukt is, is onzin.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bron staat aangegeven dat de ananas wel degelijk kan afrijpen, maar dat het niet echt van harte gaat. Dus beter geen hele onrijpe ananas kopen, want dan krijg je hem niet meer goed rijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder fruit rijpt nog even door. Ook de ananas. Deze is pas rijp als de bladeren droger worden. Je kunt ook aan de onderkant ruiken, als deze goed geurt is de ananas rijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nee. Ja ze rijpen nog door, nee ze worden niet rijp geplukt. Als ze rijp geplukt zouden worden, zouden ze al bijna rot zijn als ze hier in de winkels komen. Net als bananen, en andere tropische fruitsoorten, moeten ze hier nog afrijpen.
jc54
14 jaar geleden
Een ananas wordt inderdaad (bijna) rijp geplukt omdat de vrucht moeilijk narijpt.
Dit is één van de redenen waarom ananas vaak ingeblikt wordt. De vrucht heeft een snel transport nodig.

Bewaaradvies:
Bewaar een ananas niet onder 8 graden Celcius (dus niet in de koelkast). Eenmaal te koud bewaard kan bij de ananas het zogenaamde lage-temperatuurbederf optreden. De vrucht wordt niet meer rijp en gaat vaak van binnenuit rotten. Bewaar een ananas bij kamertemperatuur. Is de vrucht rijp dan is de houdbaarheid bij 12 graden Celsius (in bijkeuken of kelder) nog 1 a 2 dagen.

Voor meer informatie: zie bronnen