Omdat kroketten voor een groot deel uit water bestaan, zijn ze dus zwaarder dan olie. Door het frituren gaat het meeste water er uit, waardoor het soortelijk gewicht afneemt, en de puree/ragout in de vulling is zonder water blijkbaar een stuk minder gewichtig, waardoor ze op/in de olie gaan drijven.

Weeg ze maar eens voor het frituren en daarna ; je zult een merkbaar verschil kunnen waarnemen, dat je zelfs met de blote hand vaak wel kunt voelen als je een flinke schaal vol hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er komt zelfs ' lucht' (stoom) in de kroketten, en die weegt natuurlijk bijna helemaal niks. Laat ze echter neit te lang liggen, want dan breekt het door de korst, komt de vulling er uit en kun je je vet weggooien en is je kroket veel te vet geworden. Je moet de buitenkant frituren en de binnenkant garen, niet de vulling zelf frituren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan begint de vulling te koken en worden de kroketten voor een deel gevuld met stoom, waardoor het soortelijk gewicht sterk afneemt en onder de kilo per liter daalt. DAn gaan ze drijven in het vet met een soortelijk gewicht van iets onder de kilo per liter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kroketten verliezen dan het water wat ze bevatten en worden lichter dan de olie. Bij fricandellen is het een teken dat ze gaar zijn, bij kroketten niet! Het gebeurd dan nog regelmatig dat ze in de kern koud zijn. Als IK de kroketten of bitterballen ophaal is het mandje vaak leeg! (te laat), daarom begin ik er ook niet meer aan want de frituurolie kan je meteen wegmikken.