Ik denk dat je daarin verschil moet maken tussen de oude Duitsers en de jongere. Ook de omgeving waarin zij wonen is van invloed wat hun voorkeur betreft.

De ouderen die meer in een landelijke omgeving wonen, zijn vaak erg chauvinistisch en erg conservatief. Voor hen komt alleen het typische, meestal van zuurdesem gebakken brood, op tafel. Dit typische relatief zware, droge brood smaakt echt niet met chocolade samen en zij beleggen het meestal met typisch streekgebonden eigen kazen, die vaak een sterke geur en smaak hebben.
Uiteraard komt er ook hartige aufschnitt bij in de vorm van bloedworst, leverworst, schinkenwurst, salami, cervelaatworst, bierworst, mettworst, jägerwust, katenschinken en zo zijn er nog talloze soorten worst, want worst maken dat kunnen ze daar wel en teveel soorten om op te noemen! Op het platteland maken nog veel vrouwen zelf hun eigen fruit in en heel vaak komt er ook een eigen gemaakte jam of confitüre op tafel. Heel vaak besmeren zij hun brood ook met Hüttenkäse of kwark en daarop strijken ze een laagje confitüre met flinke stukjes fruit.

De meer stedelijke Duitsers hebben meer ook buitenlandse produkten in hun supermarkten. Duitsers daar hebben vaak een voorliefde voor de Italiaanse-, Spaanse-en ook de Griekse- of Turkse keuken. Daar zal dus ook meer het brood of de Duitse witte harde broodjes, belegd worden met Mortadella, Chorizo, salami, of Sucuk, een gedroogde worst waar vooral de vele Turken die in Duitsland wonen gek op zijn. Inmddels raken dan ook Duitsers zelf eraan gewend als ze die ooit geprobeerd hebben, zo gaat dat met buitenlandse produkten die ook ingeburgerd raken.

Kinderen krijgen meestal broodjes met Fleischwurst, al dan niet met dierfiguurtjes erin verwerkt, kalsleberwurst, Teewurst of andere milde smeerworsten en ook smeerkaas vinden ze meestal lekker. Uiteraard houden ze ook van zoet en staat er vaak jam/ confitüre, pindakaas ( erdnussbutter), honing, stroop (Rübensirup) maar ook Nutella of chocopasta op tafel.

Hoewel Duitsers zelf ook eigen kazen maken, is inderdaad, zoals Marleen ook aangeeft, de Goudakaas daar een van de meestverkochte soorten.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Danke!
Iedereen trouwens ;)

Andere antwoorden (3)

Veel verschillende soorten worst en ham.

Toegevoegd na 3 minuten:
En verder roomkaas (Frischkäse) en marmelade.
Amadea
8 jaar geleden
Aufsnitt, de duitse benaming voor gesneden worst en kaassoorten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aufschnitt dus...
Wat betreft zoetigheid verschilt het weinig met het onze (jam, pasta, pindakaas), behalve dat hagelslag niet hier voor op brood is, maar om de taart mee te versieren. Chocola op brood kennen ze wel, maar dan als dunne plakjes. Is niet heel populair trouwens.

Vleeswaren lijken voor een groot deel op de onze, alleen kennen zij veel meer worstsoorten en vooral allerlei "vleeswaren" van vlees worst, kaas en groenten (in verschillende combinaties) in aspic. Ook worden de vleeswaren veel dikker gesneden dan wij gewend zijn.

Verder hebben ze meerdere soorten (Duitse) harde en zachte kazen, al is de Gouda (eigenlijk alleen jong en jong belegen) veruit het populairst.

Het meest typische Duitse beleg dat we in Nederland niet kennen en hier heel populair is, is eigenlijk Schweinemett (rauw varkensvlees, beetje zoals tartaar, bij voorkeur met uitjes, zout en peper).

Het allerduitst echter, dat ik verder nog nooit ergens gezien heb, al is dat vooral bij jongeren populair, is het broodje met platgedrukte negerzoen. (Matschbrötchen).

Toegevoegd na 34 minuten:
En nog een goede aanvulling van Cryofiel die ik even vergeten was : de verschillende soorten reuzel (Schmalz) ; uitgebakken vet (varken, gans, rund), puur danwel met 'vulingen' als kaantjes (uitgebakken spekjes) of stukjes fruit.

Niet te verwarren met Butterschmalz die feitelijk een soort geklaarde boter is, en uitstekend geschikt om in te bakken en braden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat Matschbrötchen ken ik niet. Mettbrötchen zijn super! Soms heeft de slager zelf broodjes, en anders loop je eerst langs de bakker om een broodje te kopen, vervolgens naar de slager om daar een Mettbrötchen van te laten maken. Kennen ze in jouw deel van Duitsland ook Schmalz als broodbeleg?
https://de.wikipedia.org/wiki/Schmalz . In Duitsland nog altijd heel gebruikelijk, op de Nederlandse Wikipedia wordt er nog slechts in de verleden tijd over geschreven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzel Ook typisch Duits is de Fleischkäse. Dan krijg je een broodje met een plak warme Fleischkäse van 1 tot 1,5 cm erop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, goeie aanvulling ; Schmalz in vele soorten en smaken, met spekjes, met gedroogd fruit, met granen.....zelf echter nooit geprobeerd, ben bang dat ik het veel te lekker vind ;-) Fleischkäse en Leberkäse reken ik meer onder de diverse vleeswaren, maar zijn inderdaad ook best wel typisch Duits.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg er geen trek van, maar als het had gekund, had je wel een plus gekregen. Dit is voor jou tenslotte een inkoppertje.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Rauw varkensvlees? Krijg je daar geen wormen van?
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee hoor, daar zijn wetten voor:
http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/tier-lmhv/gesamt.pdf
Cryofiel
8 jaar geleden
Mett valt onder de categorie Gehakt. Voor Gehakt is, naast bovenstaande algemene dierlijke-levensmiddelenwet de speciale Gehaktverordening van toepassing:
https://de.wikipedia.org/wiki/Hackfleischverordnung