Wat is het enkelvoud van hagelslag?

Als je hagelslag op je brood doet heeft iedereen het hierbij over meerdere van die stukjes. hoe noem je een enkele korrel dan?
wanneer je deze vraag niet kan beantwoorden, dan misschien wel de vraag ''wat is het meervoud van hagelslag?''

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Hagelslag is een samenstelling van hagel en slag. Hagelslag heeft een enkelvoudige vorm "hagelslag" maar men gebruikt dit ook om meerdere van 'die kleine chocolaatjes aan te duiden'. Als je duidelijk ééntje wilt aanwijzen, kan je het beste het verkleinwoord "hagelslagje" gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zou ik een hagelslagkorrel noemen.
fremar
8 jaar geleden
Hagelslag heeft geen meervoud of enkelvoud. het is net als met jam en pindakaas, je doet er veel van op je brood of weinig, maar het is en blijft hagelslag, jam en pindakaas.
jc54
8 jaar geleden
Een korrel heet bij ons een hageltje