Val je af door slecht op je eten te kauwen?

Van de biologieles heb ik onthouden goed op je eten te kauwen, zodat er oppervlakte vergroting plaats vindt zodat de enzymen in je speeksel al goed in kunnen werken voor de afbraak van je eten. Nu dacht ik als je slecht op je eten kauwt en hierdoor de enzymen slecht in kunnen werken er minder opgenomen kan worden in he lichaam. Heeft iemand hier een antwoord op.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
uiteindelijk neem je toch de kcal op verderop in het verteringsstelsel. Lijkt mij eerder dat je hier maag en/of darmklachten van gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een wortel of een nootje maakt het zeker wel verschil, die zie je er dan ook in stukken weer uit komen.. Algemeen is kauwen vooral belangrijk bij gezond eten. Ongezond eten valt vanzelf wel uit elkaar. (gaat niet altijd op) Ook algemeen: Van goed kauwen val je af, dit o.a. omdat je meer vitaminen e.d. uit het gezonde deel van de voeding haalt.
Ook omdat goed kauwen tijd kost en het duurt even voordat je hersenen van je maag een seintje krijgen dat ie vol genoeg zit. Je zal dus minder eten.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.fitgirls.nl/drie-redenen-waarom-goed-kauwen-belangrijk-is/

Antwoorden (1)

Nee, in tegendeel..snelle eters eten meer dan langzame eters! Het duurt immers langer voor de hersenen het signaal krijgen dat je voldaan bent.

De spijsvertering werkt namelijk als volgt;
Door goed te kauwen maak je de voeding goed klein waardoor het makkelijk door je slokdarm en maag kan. Tijdens het kauwen worden alvast jouw hersenen op de hoogte gebracht 'dat er eten aankomt', er worden dan signaaltjes doorgegeven aan het spijsverteringsstelsel en jouw lichaam stelt zich hierop in door de juiste samenstelling van enzymen te produceren. Als je het eten snel naar binnen schrokt, hebben jouw hersenen onvoldoende tijd om de verzadigingshormonen aan te maken en daardoor stop je intussen meer eten naar binnen voor je het seintje krijgt dat je verzadigd bent. Je hebt dus als snelle eter al meer calorieën tot je genomen!

Hoe meer je kauwt, hoe meer speeksel wordt aangemaakt en hoe meer verteringsenzymen je produceert. Dit speeksel is overigens ook weer een goede bescherming voor je gebit. De enzymen zorgen ervoor dat groter brokken eten als het ware in kleine deeltjes geknipt worden en dit is juist belangrijk omdat de darmwand alleen maar kleine voedseldeeltjes kan opnemen. Voordat je darmwand de voedingsstoffen zoals eiwitten, suikers, vetten, vitaminen en mineralen kan opnemen, heeft het dus al een heel traject doorlopen.
Je kan dus nog zo gezond eten...als je niet goed kauwt worden de voedingsstoffen dus niet optimaal opgenomen door het lichaam.

Eten slecht kauwen of zelfs wegspoelen met water is dus sowieso niet goed voor het lichaam. Je krijgt grote stukken onverteerd voedsel in je darmen. Dit kan leiden tot gisting, rotting en gasvorming wat voor een opgeblazen gevoel én winderigheid zorgt.
Maak er dus een gewoonte van om lang te kauwen op elke hap en ook om rustig te eten. Ga erbij zitten en geef aandacht aan het eten. Hierdoor doe je je hersenen ook een plezier, want kauwen zorgt ervoor dat de hartslag en bloeddruk iets verhoogd wordt en bepaalde hersendelen beter doorbloed raken. Dit is met name het geheugen en aandachtsgebied. Dit zorgt ervoor dat je minder stress kunt voelen en ook betere concentratie.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, inderdaad aan tafel eten en daar de tijd voor nemen is beter dan met een bord op schoot voor de tv je maaltijd snel naar binnen werken, of onbewust opeten, omdat je dan ook meer eet dan je eigenlijk van plan was.